Kolejny etap prac na budowie obwodnicy Olesna w ciągu S11
08.11.2021
Na początku roku rozpoczęły się pierwsze prace na budowie obwodnicy Olesna w ciągu S11. Dzisiaj ich zaawansowanie jest na poziomie ok. 24 proc. Trwają roboty ziemne w zakresie realizacji wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża trasy głównej i dróg poprzecznych. Prowadzone są również prace w zakresie dolnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Wznoszone są obiekty inżynieryjne. Od czerwca br. prowadzone są również prace przy budowie węzła Olesno, w tym w zakresie obiektu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 487 (DW487).
Jakie prace teraz?
Wykonawca rozpoczął prace przy układaniu masy bitumicznej na początkowym, blisko kilometrowym odcinku przyszłej obwodnicy. Realizowana jest pierwsza warstwa w zakresie warstw bitumicznych konstrukcji nawierzchni, tj. podbudowa zasadnicza. W najbliższym czasie planowane jest również rozpoczęcie prac dla warstwy wiążącej. Do końca bieżącego roku wykonawca planuje wbudować jeszcze 35 000 ton mieszanek mineralno-bitumicznych na kilku najbardziej zaawansowanych odcinkach.
Obecnie warunki atmosferyczne pozwalają na całej długości zadania prowadzić roboty budowalne zarówno w zakresie obiektów inżynieryjnych, jak i części drogowej.
Zakres inwestycji
Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarki, w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami ekspresówki. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna, trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej.
Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są możliwe warianty przebiegu. Na jeden z nich zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Obiekty inżynierskie
Inwestycja przewiduje także budowę 24 obiektów mostowych, węzła Olesno na skrzyżowaniu z DW487 wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork. Jedna o długości całkowitej ok. 135 m, a druga 126 m.
Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej (w tym sieci wodno-kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej i urządzeń melioracyjnych).
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi. Tym samym wpłynie na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w całym województwie opolskim.
Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Kalendarium
1 grudnia 2017 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
5 lipca 2018 r. - wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
16 października 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego dla realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj
1 kwietnia 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - konsorcjum firm MIRBUD (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (partner)
20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Olesna w ciągu S11
18 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)