Lublin i Rzeszów połączone drogą ekspresową S19
21.05.2022
Dziś udostępniliśmy do ruchu ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Był to ostatni fragment szlaku Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem. Dzięki niemu połączyliśmy nie tylko stolice obu województw. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą, a kierowcy z woj. lubelskiego ekspresowo dotrą do autostrady A4.
W 2012 r. oddaliśmy do użytku odcinek S19 od autostrady A4 do Stobiernej, a w 2017 r. dalej do węzła Sokołów Małopolski Północ. Umowy z wykonawcami na realizację dalszego ciągu S19 między Lublinem a Sokołowem Małopolskim podpisywaliśmy pomiędzy końcem października 2017 r. i grudniem 2018 r. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków o łącznej długości ok. 130 km, z czego sześć (ok. 75 km) powstało w woj. lubelskim. Jako pierwszy, w czerwcu 2021 r. oddaliśmy odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie. W październiku i grudniu 2021 roku nadeszła kolej na dziewięć kolejnych fragmentów Via Carpatii w woj. lubelskim i podkarpackim. To łącznie blisko 92 km, które znacząco skróciły czas przejazdu. Kierowcy otrzymali do dyspozycji odcinki pomiędzy węzłami: Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, Kraśnik Północ - Zdziary oraz Rudnik nad Sanem - Sokołów Małopolski.
Przed tegorocznym weekendem majowym udostępniliśmy odcinek z mostem na Sanie, Zdziary - Rudnik nad Sanem. Teraz oddaliśmy do ruchu ostatni element trasy S19 Lublin - Rzeszów, czyli ok. 20 km między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem.
Dzięki temu podróż samochodem pomiędzy granicami Lublina i Rzeszowa będzie bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i skróci się do ok. 90 minut. Przed rozpoczęciem budowy S19 podróż ta, przy zwiększonym ruchu, trwała nawet dwukrotnie dłużej. Teraz kierowcy z woj. lubelskiego szybciej dotrą do autostrady A4, a dalej do Krakowa czy Katowic. Mniej czasu zajmie też przejazd trasą z Rzeszowa do Warszawy poprzez S19 i S17, która przejmie ruch z obecnej DK9 i S7.
Oddany dziś do użytku odcinek S19 jest najdłuższy spośród sześciu budowanych w woj. lubelskim. W ramach inwestycji powstało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Na tym odcinku wykonano ok. 1,4 mln m3 wykopów, czyli odpowiednik ok. 400 basenów olimpijskich. Materiał użyty do nasypów, o objętości ok. 1,2 mln m3, pozwoliłby wypełnić niemal w połowie piramidę Cheopsa. Łącznie na odcinku ułożono ok. 2,25 mln m2 masy bitumicznej, co zakryłoby powierzchnię ok. 315 boisk piłkarskich. Do budowy obiektów mostowych wykorzystano 2,5 tys. ton stali (jedną czwartą materiału wykorzystanego do budowy wieży Eiffla) i ok. 23 tys. m3 betonu (wypełniłby sześć basenów olimpijskich).
Przebieg S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem
Wycinek międzynarodowego szlaku Via Carpatia pomiędzy stolicami województw lubelskiego i podkarpackiego prowadzi od węzła Lublin Węglin na południe w kierunku Sokołowa Małopolskiego. Tam łączy się z oddanym do ruchu w 2017 roku odcinkiem Sokołów Małopolski - Stobierna i dalej z funkcjonującym od 2012 roku odcinkiem Stobierna - Rzeszów Wschód na przecięciu z autostradą A4. Wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa, o nawierzchni bitumicznej, od węzła Lublin Węglin początkowo biegnie wzdłuż starej drogi krajowej nr 19, a potem na wschód od niej, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Wilkołaz.
Następnie przechodzi na zachodnią stronę starej krajówki i przed Kraśnikiem wraca na jej wschodnią stronę, omijając to miasto po nowym śladzie. Dalej biegnie po zachodniej stronie starej DK19, omijając Modliborzyce oraz Janów Lubelski. Przecinając Lasy Janowskie, biegnie w pobliżu starej DK19, a dalej na południe prowadzi zmiennie po zachodniej lub wschodniej starej drogi, omijając rozłożone wzdłuż niej miejscowości - Domostawa, Zdziary, Nisko, Nowosielec, Jeżowe i Kamień.
Łączny koszt budowy dwunastu odcinków S19 w woj. lubelskim i podkarpackim, od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Kontynuujemy realizację S19
Droga ekspresowa S19 połączy w przyszłości Kuźnicę na przejściu granicznym z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją. Jej długość wyniesie ok. 577 km, z czego pomiędzy Białymstokiem i Barwinkiem będzie pokrywała się z przebiegiem szlaku Via Carpatia. Obecnie w realizacji, w systemie projektuj i buduj, mamy ponad 221 km, w przetargu ponad 93 km, a w przygotowaniu ok. 84 km.
Na początku maja ogłosiliśmy przetarg na dobudowę drugiej jezdni na odcinku Sokołów Małopolski - Jasionka. Po jej ukończeniu cała trasa pomiędzy Lublinem i Rzeszowem będzie miała przekrój dwujezdniowy.
Szczegóły dotyczące odcinków S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem
Lublin - Niedrzwica Duża
Odcinek liczy ok. 12 km i rozpoczyna się za węzłem Lublin Węglin. Do ruchu udostępniliśmy go 16 grudnia 2021 r. Wybudowano 15 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty, 10 wiaduktów i kładkę. Powstały dwa węzły drogowe (Strzeszkowice i Niedrzwica Duża).
Niedrzwica Duża - Kraśnik
Najdłuższy spośród sześciu odcinków trasy S19 budowanych w woj. lubelskim. Liczy ok. 20 km i został dziś oddany do ruchu. W ramach inwestycji wybudowanych zostało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Powstał jeden węzeł drogowy - Wilkołaz.
Obwodnica Kraśnika
Odcinek ma długość ok. 10 km. Do ruchu udostępniliśmy go 16 grudnia 2021 r. Powstało 12 obiektów inżynierskich - dwa mosty i 10 wiaduktów. Wybudowane też zostały dwa węzły drogowe (Kraśnik Północ oraz Kraśnik Południe, gdzie powstało także połączenie drogą krajową nr 74).
Kraśnik - Janów Lubelski
Odcinek liczy ok. 18 km. Do ruchu udostępniliśmy go 16 grudnia 2021 r.
W ramach inwestycji powstało m.in. 21 obiektów inżynierskich, w tym most, 14 wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt. Wybudowane zostały też dwa węzły drogowe (węzeł Szastarka i Modliborzyce).
Obwodnica Janowa Lubelskiego
Odcinek liczy ok. 6,5 km. Do ruchu udostępniliśmy go 16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało pięć obiektów inżynierskich (cztery wiadukty i jeden most) oraz dwa węzły drogowe (Janów Lubelski Północ i Janów Lubelski Południe). Wykonanych zostało też pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów.
Janów Lubelski - Lasy Janowskie
8-kilometrowy fragment trasy ekspresowej przebiega przez kompleks leśny, wzdłuż “starej” drogi krajowej na odcinku od miejscowości Jonaki do Łążka Ordynackiego. W ramach inwestycji wybudowany został węzeł Lasy Janowskie, a także dwa mosty i dwa wiadukty oraz dziewięć przejść dla zwierząt. Kierowcy korzystają z tej drogi od 16 czerwca 2021 roku.
Lasy Janowskie - Zdziary
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 11 października 2021 r. Ma on długość ok. 9,5 km. W ramach kontraktu wybudowano dwa mosty, dziesięć wiaduktów, jedną kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych Bukowa (kat. I) oraz węzeł Zdziary łączący S19 z DK19.
Zdziary - Rudnik nad Sanem
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 29 kwietnia br. Ma on długość 8,2 km. Najciekawszym elementem robót mostowych był most na Sanie. Jego przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce. Oprócz wspomnianego mostu, wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Rudnik nad Sanem - Nisko
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 6,5 km. W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe (Rudnik nad Sanem i Nisko), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) i sześć przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Nisko - Jeżowe
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 11,2 km. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II).
Jeżowe - Łowisko
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 10,3 km. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.
Łowisko - Sokołów Małopolski Północ
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 23 grudnia 2021 r. Ma on długość ok. 8,2 km. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów drogowych (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.
Sokołów Małopolski Północ - Stobierna
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 1 września 2017 r. Ma on długość 12,5 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Sokołów Małopolski, cztery wiadukty drogowe, jedną estakadę, dziewiętnaście przejść dla zwierząt i przejazd gospodarczy a także jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP-y Stobierna i Nienadówka) kategorii I.
Stobierna - Rzeszów Wschód
Odcinek udostępniliśmy kierowcom 10 września 2012 r. Trasa obejmuje odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 6,9 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Jasionka, czternaście obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty drogowe, cztery mosty oraz sześć przepustów i przejść dla zwierząt.