Mamy decyzję ZRID na budowę obwodnicy Chełma
18.05.2023
Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na 13,5-kilometrowy odcinek obwodnicy Chełma, która powstanie w ciągu drogi S12. Decyzja ta umożliwia rozpoczęcie robót w terenie, a także procedur odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości.
Co jest do wykonania
Inwestycja realizowana jest w formule Projektuj i buduj. Umowę o wartości 442 mln zł, podpisaliśmy z wykonawcą w czerwcu 2021 roku. Etap projektowania jest już zakończony, kolejny to realizacja robót w terenie. Po przekazaniu placu budowy wykonawca inwestycji, firma Strabag, rozpocznie prace budowlane.
Powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej. Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Przebieg
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też Obwód utrzymania drogi ekspresowej. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.
Zakończenie robót planowane jest w 2025 roku.
Procedura odszkodowawcza
Wydanie decyzji ZRID umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac (po przekazaniu placu budowy). W pierwszej kolejności wykonane zostaną prace przygotowawcze: rozpoznanie saperskie, prace geodezyjne, a także inwentaryzacje dróg i budynków. Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości to również rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań, które prowadzi Wojewoda Lubelski. O szczegółach tych procedur można przeczytać tutaj.
Kalendarium inwestycji
31 marca 2010 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o ustalenie zakresu raportu dla przedsięwzięcia, które może transgranicznie oddziaływać na środowisko
14 grudnia 2015 r. - wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Lublinie decyzji środowiskowej dla wariantu rekomendowanego (wariant II)
31 sierpnia 2018 r. - podpisanie umowy na opracowanie szczegółowej Koncepcji programowej dla wariantu preferowanego (wykonawca: Mosty Katowice, wartość: ok. 3,1 mln zł)
15 grudnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Chełma
16 kwietnia 2021 r. - wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Chełma (wykonawca: Strabag, wartość: ok. 442 mln zł)
14 czerwca 2021 r. - podpisanie umowy z wykonawcą na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj
14 kwietnia 2022 r. - złożenie do Wojewody Lubelskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
17 maja 2023 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję ZRID
S12 Piaski - Dorohusk
Droga ekspresowa S12 między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku będzie liczyć ok. 75 km. W całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Wybraliśmy już najkorzystniejsze oferty w przetargach na wyłonienie wykonawców odcinków Piaski - Dorohucza, Dorohucza - Chełm oraz Chełm - Dorohusk. Dla odcinków Piaski - Dorohucza oraz Chełm - Dorohusk zakończyły się już obligatoryjne kontrole Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i wkrótce planujemy podpisanie umów z wykonawcami. Z kolei dla odcinka Dorohucza - Chełm kontrola ta wciąż trwa.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączyliśmy fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiąże się to ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Wyłoniliśmy już wykonawcę dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy. Wkrótce podpiszemy umowę.
Porozumienie z Wojewodą Lubelskim
Wraz z budową odcinka drogi ekspresowej Chełm - Dorohusk, zrealizujemy także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku. Porozumienie w tej sprawie podpisali Wojewoda Lubelski Lech Sprawka i p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Porozumienie obejmuje zaprojektowanie i budowę dróg do obsługi istniejącego drogowego przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku oraz do planowego Terminala samochodowego w Okopach na odcinku ok. 2,5 km od Okop w kierunku granicy (po obu stronach jezdni). Inwestycja będzie sfinansowana przez Wojewodę Lubelskiego.