W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Możemy ruszać z budową obwodnicy Kołbieli

24.09.2024

Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę ponad 11-kilometrowej obwodnicy Kołbieli. Umożliwia ona rozpoczęcie robót, a także procedur odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości.

S17 obwodnica Kołbieli

Pierwsze prace w terenie i procedura odszkodowawcza

Po przekazaniu placu budowy wykonawca inwestycji rozpocznie prace budowlane. W pierwszej kolejności przeprowadzone będzie rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. Następnie, sukcesywnie wybudowane zostaną drogi technologiczne i zaplecza wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka na terenach zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin. Ruszą też pierwsze roboty ziemne (odhumusowanie terenu).

Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości wydanie decyzji ZRID oznacza rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań, które prowadzi Wojewoda Mazowiecki. O szczegółach tych procedur można przeczytać tutaj.

Ponad 11 kilometrów obwodnicy

Trasa o długości 11,3 km poprowadzona będzie po północnej stronie miejscowości, przez tereny powiatu otwockiego (w gminie Kołbiel) oraz powiatu mińskiego (w gminie Mińsk Mazowiecki).

Nowa droga klasy GP będzie posiadała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, chodniki, drogi do obsługi terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Najistotniejszym efektem budowy obwodnicy Kołbieli będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 50.

Przypomnijmy, że Kołbiel omijamy już po zachodniej stronie trasą S17, która została udostępniona do ruchu w wakacje 2020 r.

Kontrakt

Wykonawcą inwestycji jest PUT Intercor. Umowa o wartości ok. 342 mln zł jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że zadaniem wykonawcy jest opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie drogi. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w III kwartale 2026 r. Do czasu realizacji nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

W procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (m.in. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID). Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki każdego kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego i uzasadnionych przypadkach zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy.

{"register":{"columns":[]}}