Nowa decyzja środowiskowa dla fragmentu Via Carpatii na Podlasiu
03.08.2023
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku ustalił środowiskowe uwarunkowania dla budowy drogi ekspresowej S19 Choroszcz - Ploski wraz z budową DK65 Kudrycze - Kuriany - Grabówka.
Dlaczego potrzebujemy nowej DŚU?
- 4 września 2018 r. - złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na odcinek S19 Choroszcz - Plosk do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku
- 14 sierpnia 2019 r. - otrzymaliśmy DŚU, od której wpłynęły odwołania, które rozpatrywał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ)
- 4 czerwca 2021 r. - GDOŚ uchyla w części decyzję RDOŚ, jednakże w większości utrzymuje ją w mocy, co pozwala o na kontynuowanie inwestycji
- 8 lutego 2022 r. - w wyniku skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzja GDOŚ i poprzedzająca ją decyzja RDOŚ zostają uchylone
- 8 listopada 2022 r. - Naczelny Sąd Administracyjny oddala skargę kasacyjną GDDKiA utrzymując w mocy wyrok sądu niższej instancji. Sprawa wraca do RDOŚ w Białymstoku, który ponownie musi zająć się wnioskiem o wydanie DŚU
- 21 lutego 2023 r. - składamy do RDOŚ w Białymstoku uaktualniony, zgodnie z wyrokami obu sądów administracyjnych, raport o oddziaływaniu na środowisko.
- 20 marca 2023 r. - uzupełniamy dokumentację złożoną do RDOŚ
- 31 lipca 2023 r. - RDOŚ po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego na podstawie wniosku z 4 września 2018 r., wydaje nową decyzję środowiskową nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności
W związku z uchyleniem przez Naczelny Sąd Administracyjny poprzedniej DŚU byliśmy zmuszeni do odstąpienia od kontraktów z wykonawcami realizującymi prace na odcinkach objętych uchyloną decyzją. Wobec wydania nowej DŚU, w trosce o interes Skarbu Państwa, GDDKiA będzie kontynuować rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami, aby w ramach istniejących instrumentów prawnych, po złożonych przez wykonawców wnioskach do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wypracować rozwiązania umożliwiające realizację kontraktów w jak najszybszym możliwym terminie.
Równolegle GDDKiA przygotowuje dokumentację do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, w przypadku, gdyby rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami nie przyniosły zakładanego rezultatu.
Procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji do wznowienia
Przed uchyleniem poprzedniej DŚU do Wojewody Podlaskiego złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na trzy odcinki S19: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65, a także Białystok Południe - Ploski (Wojszki). Wyrok NSA uniemożliwił dalsze procedowanie wniosków. Obecnie dokumentacja ta wymaga uzupełnienia o nowowydaną decyzję środowiskową. Musimy ją także przeanalizować pod kątem uwzględnienia zapisów nowej decyzji środowiskowej oraz nowych przepisów techniczno-budowlanych. Uzupełniona dokumentacja pozwoli wojewodzie wydać decyzję ZRID dla odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe - Wojszki (skrócona wersja poprzedniego odcinka).
Dla odcinka Wojszki - Deniski, obejmującego most na Narwi wraz z dojazdami, wydzielonego z dwóch pierwotnych odcinków Białystok Południe - Ploski i Ploski – Haćki, złożymy nowy wniosek o ZRID.
Zaawansowanie odcinków S19
Docelowo droga łącząca położoną na granicy z Białorusią Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski, Białystok, Lublin i Rzeszów. W większości będzie też częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia integrującego systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.
S19 w woj. podlaskim:
- Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
- Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
- Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
- Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
- Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekujemy na ZRID.
S19 w woj. mazowieckim:
- granica woj. podlaskiego - Łosice - granica woj. lubelskiego, ok. 32,4 km, oczekujemy na DŚU
S19 w woj. lubelskim:
- gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, ok. 13,7 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, ok. 22,3 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Radzyń Podlaski - Kock, 18,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- obw. Kocka i Woli Skromowskiej, ok. 7,8 km, w użytkowaniu, dobudowa drugiej jezdni w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Kock - Lubartów, ok. 15,8 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Lubartów - Lublin, ok. 23 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Lublin - granica z woj. podkarpackim, ok. 88 km w użytkowaniu.
S19 w woj. podkarpackim:
- granica z woj. lubelskim - A4 węzeł Rzeszów Wschód, ok. 70 km, w użytkowaniu, na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka, ok. 13,8 km, dobudowa drugiej jezdni w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID,
- A4 węzeł Rzeszów Zachód - Rzeszów Południe, ok. 11 km, w użytkowaniu;
- Rzeszów Południe - Babica, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
- Babica - Jawornik, ok. 11,6 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Jawornik - Lutcza, ok. 5,1 km, w przetargu;
- Lutcza - Domaradz, ok. 6,4 km, w przetargu;
- Domaradz - Krosno, ok. 12,5 km, w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID;
- Krosno - Miejsce Piastowe, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne;
- Miejsce Piastowe - Dukla, ok. 10,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Dukla - Barwinek, ok. 18,2 km, w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID.