W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica miejscowości Szwecja w ciągu DK22 z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej

14.12.2021

Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22. Decyzja środowiskowa określi wariant przebiegu drogi i środowiskowe uwarunkowania jej realizacji. Dla inwestycji zostały opracowane trzy warianty przebiegu o długościach od 3,6 do 4,9 km. W korytarzu określonym w decyzji środowiskowej zostaną następnie wykonane badania podłoża i dokumentacja obejmująca elementy Koncepcji programowej. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2027. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Droga w miejscowości z widocznym na pierwszym planie mostem przez rzekę.

Realizowane parce przygotowawcze

Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała dokumentację studialną wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna jest inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów. Umowa z projektantem obejmuje również dalsze prace, dlatego po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną wykonane szczegółowe badania podłoża, w tym wiercenia i sondowania oraz uszczegółowione rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej inwestycji planowane jest w 2023 roku. 

Trzy warianty przebiegu

Dla inwestycji opracowano trzy warianty przebiegu. Dwa warianty (C i D) omijają m. Szwecja od południa, natomiast jeden (A) od północy. Najdłuższy jest wariant A (4,9 km), krótsze są warianty południowe - C ma 3,78 km, natomiast D 3,65 km. Wariant C występuje w dwóch wersjach C1 i C2, które mają taki sam przebieg, różnią się jedynie rozwiązaniami technicznymi. Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Każdy z wariantów przecina rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o szacowanej długości od 101,5 do 181,5 m (w zależności od wariantu). Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest dla każdego z wariantów w formie ronda. Od strony Jastrowia początkiem obwodnicy w wariancie D jest również rondo. W pozostałych wariantach przewidziane jest w tym miejscu skrzyżowanie. Jako preferowany przez inwestora został wskazany wariant C2. 

Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Szwecji znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisaliśmy w tym roku umowy na realizację w formule Projektuj i buduj. Dla obu inwestycji wykonawcy prowadzą prace projektowe i w przyszłym roku planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowywany jest projekt budowlany. Inwestycja ta miała już wcześniej uzyskaną decyzję środowiskową. Dla pozostałych obwodnic na DK22 - Wałcza, Rusinowa i Człopy prace nad dokumentacją studialną są na finiszu. Dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20 również opracowywana jest dokumentacja studialna. 

Wideo

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}