Obwodnica Strykowa na ostatniej prostej
29.09.2022
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Strykowa w ciągu DK32. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku, a oddanie do ruchu w II połowie 2024 r.
Projekt i budowa
26 października 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Strykowa w ciągu DK32. Inwestycję, za ponad 65 mln zł, realizuje firma PORR. Zadanie obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych i budowę ponad 3 km obwodnicy. Trasa będzie przebiegać po południowej stronie Strykowa i poprzez ronda włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 32.
Bezpieczeństwo i komfort
Podstawowym celem budowy obwodnicy Strykowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez miasto. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu, w szczególności pomiędzy Poznaniem, Grodziskiem Wielkopolskim i Wolsztynem. Droga ta stanowi również ważne połączenie pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą.
Program budowy 100 obwodnic w województwie wielkopolskim
W ramach Programu w województwie wielkopolskim powstanie łącznie osiem obwodnic:
- Gostynia w ciągu DK12,
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15,
- Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15,
- Kamionnej w ciągu DK24,
- Kalisza w ciągu DK25,
- Strykowa w ciągu DK32,
- Żodynia w ciągu DK32,
- Grzymiszewa w ciągu DK72.
Dotychczas zawarliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnic Gostynia, Grzymiszewa, Strykowa, Żodynia oraz Koźmina Wielkopolskiego.
W całej Polsce, w ramach rządowego Programu, powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.