Ostatnie rozstrzygnięcie dla S10 od Szczecina do Piły
05.04.2024
Najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka Recz – Cybowo złożyło konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Kwota za zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej o długości 15,2 km to 647 mln zł. To ostatni spośród ośmiu odcinków realizacyjnych S10 Szczecin – Piła, o łącznej długości 113,4 km, dla którego został wskazany wykonawca. Na pozostałych odcinkach najkorzystniejsze oferty wybraliśmy w marcu.
Kryteria oceny ofert
Postępowanie na wyłonienie wykonawcy dla odcinka S10 Recz – Cybowo, ogłosiliśmy pod koniec września ubiegłego roku, a oferty otworzyliśmy 21 grudnia 2023 r. Przy wyborze najkorzystniejszej była brana pod uwagę cena, a także trzy pozacenowe kryteria. 20 proc. stanowiło przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, kolejne 20 proc. można było zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego. Cena stanowiła 55 proc. Po wyborze najkorzystniejszej oferty pozostali uczestnicy przetargu mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Terminy realizacyjne
Inwestycja, zapisana w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakładamy, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się w 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.
Dwujezdniowa droga ekspresowa od Recza w kierunku Kalisza Pomorskiego
Trasa rozpocznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku i przebiegać będzie na początku na północ od istniejącej DK10. Na wschód od Słutowa S10 pobiegnie przy istniejącej DK10. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Trasa pobiegnie następnie na południe od linii kolejowej przechodząc na północną jej stronę w rejonie Prostyni. Odcinek realizacyjny zakończy się około kilometra za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo.
W ramach inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych - sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt.
Przygotowanie inwestycji
W roku 2017 decyzją Ministra Infrastruktury otrzymaliśmy środki finansowe na prace przygotowawcze dla drogi S10 na terenie Pomorza Zachodniego (łącznie to finansowanie sięgnęło 40 mln zł). W latach 2018-2019 była przygotowywana dokumentacja środowiskowa dla S10 Stargard – Piła. Szczegółowe inwentaryzacje przyrodnicze umożliwiły wskazanie optymalnego przebiegu trasy. W lipcu 2021 roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową, która ustaliła przebieg 108 km drogi ekspresowej.
Następnie na początku 2022 roku podpisaliśmy umowy na opracowanie koncepcji programowych wraz z wykonaniem badań podłoża. Prace dokumentacyjne wraz z pracami terenowymi - sondowaniami i wierceniami na całym przebiegu trasy zostały zakończone w ubiegłym roku, co dało możliwość rozpoczęcia przetargów na realizację S10.
Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju
Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa (granica miasta Szczecin) do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.
W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu, drugi w sierpniu, a trzeci w grudniu ubiegłego roku. Dla czwartego odcinka, drugiej nitki południowej obwodnicy Torunia, w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.
W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym br. podpisaliśmy umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.
Na terenie woj. wielkopolskiego, złożyliśmy wnioski o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). Czekamy na wydanie tych decyzji.