W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsza decyzja ZRID dla budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej wydana

03.10.2022

Wojewoda Pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) Chwaszczyno - Żukowo o długości ponad 16 km. Dzięki temu, po przekazaniu wykonawcy placu budowy, możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych. Trasa ta połączy się na węźle Chwaszczyno z Trasą Kaszubską Gdynia - Bożepole Wielkie, która wkrótce zostanie oddana do ruchu.

Zdjęcie przedstawia (z lotu ptaka) dwujezdniową, dwupasmową drogę krajową. Fotografia ilustracyjna.

32 kilometry Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe (połączenie z S7) pojedziemy w 2025 r. W ramach inwestycji powstanie również obwodnica Żukowa. Wartość inwestycji to ponad 2 mld zł. Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne.  

W ramach budowy odcinka OMT Chwaszczyno - Żukowo wybudowanych zostanie dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt.  

Bezpieczna i nowoczesna

Głównym celem budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników.  

OMT połączy Obwodnicę Południową Gdańska z realizowaną Trasą Kaszubską, umożliwiając szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt pojazdów na kierunku wschód - zachód z ominięciem Trójmiasta. Nowa trasa skróci tym samym czas przejazdu i poprawi komfort podróżowania. 

Połączenie to stworzy zewnętrzną obwodnicę (drogę o parametrach drogi ekspresowej) w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Funkcjonująca trasa, z uwagi na dynamiczny rozwój aglomeracji trójmiejskiej, a co za tym idzie wzrost natężenia ruchu, osiąga już granice swojej przepustowości. 

Odciążona z ruchu zostanie Obwodnica Trójmiasta, zmniejszy się też jej oddziaływanie na warunki życia mieszkańców i środowisko (zwłaszcza na Trójmiejski Park Krajobrazowy).  

Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t. Obniży to poziomu hałasu, drgań oraz ilość zanieczyszczeń emitowanych przez transport. 

Inwestycja rządowa w miejsce PPP

Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Decyzją rządu OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

{"register":{"columns":[]}}