Przetarg na realizację obwodnicy Pilzna
16.12.2024
Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przekazaliśmy ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Pilzna. To jedna z trzech inwestycji w ciągu DK73, które powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu. AKTUALIZACJA: Ogłoszenie jest widoczne na platformie zakupowej https://gddkia.eb2b.com.pl pod numerem ID 460407. Na oferty czekamy do 27 stycznia 2025 r.
Jest to drugi przetarg, który ma na celu wyłonienie wykonawcy obwodnicy Pilzna. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione, gdyż wszystkie złożone oferty, w tym najniższa, przewyższały kwotę przeznaczoną na sfinansowanie tego zamówienia.
Przebieg
Przebieg 2,6-kilometrowej obwodnicy rozpocznie się w miejscu skrzyżowania DK94 z DK73 w Pilźnie (ul. Lwowska), gdzie powstanie rondo. Natomiast koniec odcinka będzie zlokalizowany w miejscowości Zawadka Brzostecka (początek obwodnicy Brzostku i Kołaczyc). Obwodnica będzie przebiegała nad rzeką Dulcza. Na końcowym odcinku włączy się do istniejącej DK73 przez rondo w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną w Strzegocicach w kierunku Jasła.
Zakres
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu dębickiego i przebiega przez tereny gminy miejsko-wiejskiej Pilzno. Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku wraz z infrastrukturą towarzyszącą (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia BRD).
W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe (równoległe do trasy głównej), obsługujące tereny przyległe do obwodnicy, drogi dla pieszych i rowerów oraz system zarządzania ruchem. Przez rzekę Dulcza zostanie wybudowany most. Powstaną także przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz zbiorniki retencyjne.
Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy.
Cel inwestycji
Obwodnica Pilzna to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73 Wiśniówka (k. Kielc) - Jasło należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny - jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W województwie podkarpackim w ramach PB100 powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna, będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77.