W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza budowa obwodnicy Pradeł

09.01.2025

Podpisaliśmy umowę na budowę kolejnej obwodnicy w województwie śląskim. Inwestycję za 64 mln zł zrealizuje firma NDI z Sopotu. To druga z pięciu obwodnic, jakie powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) w naszym województwie.

Grafika przedstawia podpisanie umowy na realizację obwodnicy Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78. Po lewej stronie znajduje się logo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz zdjęcie budowy drogi, gdzie pracują maszyny i robotnicy. Po prawej stronie jest mapa Polski z zaznaczonym obszarem, w którym będzie budowana obwodnica. Widoczny jest powiększony fragment z trasą DK78.

Inwestycja stanowi kolejny element nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami, który obejmuje około 50 km drogi. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) budujemy obwodnicę Poręby i Zawiercia o długości 24,3 km. Jej przedłużenie o kolejne ponad 9 km powstaje w ramach PB100. To obwodnica Kroczyc, na której realizację 11 października 2024 r. podpisaliśmy umowę. Te inwestycje utworzą nowy przebieg DK78, który pomoże ominąć zurbanizowane i niebezpieczne miejsca, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz komfortu życia przy istniejącej drodze. Obwodnice wpłyną także na zwiększenie przepustowości połączeń z A1, DK11 i w przyszłości S11. Łatwy dostęp do głównego kręgosłupa komunikacyjnego województwa zwiększy także atrakcyjność inwestycyjną tych obszarów.

Obwodnica Pradeł

Droga o długości 2,3 km będzie przedłużeniem obwodnicy Kroczyc i połączy się z dalszym przebiegiem DK78. 7 marca 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla omijającego Pradła odcinka nowej DK78. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Sprawna realizacja inwestycji pozwoli na udostępnienie tego odcinka w I kwartale 2027 r.

Zakres inwestycji

Ponad 2-kilometrowe, północne obejście miejscowości zostanie zrealizowane po nowym śladzie. Będzie to jednojezdniowa droga wyposażona w dwa pasy ruchu o nawierzchni dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś. Przebudujemy także istniejący odcinek DK78 na długości ponad 1,2 km, zbudujemy jezdnie dodatkowe dla obsługi przyległego terenu oraz umożliwienia dojazdu do urządzeń związanych z obsługą drogi krajowej. Powstaną na niej dwa ronda. Zbudujemy między innymi wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia i biegnącym wzdłuż niej szlakiem migracji zwierząt, a także przejście dla zwierząt dużych nad DK78. Powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze i pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu DK46 

Za prace przygotowawcze odpowiada firma TRAKT z Katowic. Umowę podpisaliśmy 12 maja 2021 r. Obecnie opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Wariantem preferowanym przez GDDKiA jest wariant omijający od północy Herby i Pietrzaki oraz Blachownię od południa (2.1A brązowy). Wariant o długości 12,5 km rozpocznie się przy projektowanym skrzyżowaniu z istniejącym przebiegiem DK46 przy ul. Lublinieckiej w Herbach, a zakończy na węźle Blachownia z autostradą A1. W pierwszym kwartale bieżącego roku planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy zaplanowane jest na IV kwartał 2026 r., a realizacja w systemie Projektuj i buduj na lata 2028-2031.

Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 

12 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na prace przygotowawcze. Odpowiada za nie firma Mosty Katowice z Katowic. Obecnie opracowywany jest STEŚ-R. Wniosek o wydanie DŚU planujemy złożyć w III kwartale 2025 r. Ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy zaplanowane jest na III kwartał 2027 r., a realizacja w systemie Projektuj i buduj na lata 2029-2032. 

Obwodnica Kroczyc w ciągu DK78 

11 października br. podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Buduj. Zadanie za 162,3 mln zł wykona firma NDI z Sopotu. Trasa o długości 9,1 km będzie przedłużeniem obwodnicy Poręby i Zawiercia, która powstaje w ramach RPBDK. Inwestycja rozpocznie się rondem w Żerkowicach, a zakończy przed miejscowością Pradła. 3 kwietnia br. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID, a umowny termin zakończenia inwestycji przypada w kwietniu 2027 r. 

Obwodnica Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 

Trasa o długości 13,1 km pozwoli od północy ominąć miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny i Goleniowy. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w miejscowości Zawada Pilicka, natomiast koniec – w miejscowości Moskorzew na terenie województwa świętokrzyskiego. Przetarg na wykonanie robót budowlanych ogłosiliśmy 3 grudnia 2024 r. Będzie to trzecia obwodnica, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach PB100. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 22 miesiące od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Na oferty czekamy do 30 stycznia 2025 r. 

Obwodnica Poręby i Zawiercia w ramach RPBDK

W listopadzie 2024 r. podpisaliśmy umowę na budowę drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Wykonawcą 7,5-kilometrowego odcinka za ponad 234 mln zł jest firma Polaqua z Piaseczna. Tym odcinkiem powinniśmy przejechać w marcu 2028 r. Trasa swój początek będzie miała na budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Inwestycja stanowi kontynuację budowanej od marca 2022 r. obwodnicy Poręby i Zawiercia. Udostępnienie do ruchu pierwszego, blisko 17-kilometrowego odcinka tej obwodnicy powinno nastąpić w II kwartale 2025 r. 

Celowość budowy obwodnic

Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na komfortową jazdę i wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach RPBDK obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11. 

Natomiast budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}