W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszamy z budową drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia

18.11.2024

Podpisaliśmy umowę na budowę drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Wykonawcą 7,5 kilometrowego odcinka za ponad 234 mln zł jest firma Polaqua z Piaseczna. Nową drogą powinniśmy przejechać w marcu 2028 r.

Obraz przedstawia informację o podpisaniu umowy na budowę drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 pomiędzy Kromołowem a Żerkowicami. W lewym górnym rogu znajduje się logo GDDKiA. Na środku obrazu widoczna jest fotografia przedstawiająca budowę drogi, z zakrętem i ciężarówkami pracującymi na miejscu. Po prawej stronie znajduje się mapa Polski z zaznaczonym obszarem budowy, który jest powiększony w czerwonym okręgu, pokazując szczegółową lokalizację projektu.
Tekst na obrazie: "PODPISALIŚMY UMOWĘ na budowę drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 pomiędzy Kromołowem a Żerkowicami"

Inwestycja stanowi kontynuację budowanej od marca 2022 r. obwodnicy Poręby i Zawiercia. Trasa swój początek będzie miała na budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Druga część obwodnicy Poręby i Zawiercia realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z poprzedniego programu na lata 2014-2023. Wojewoda Śląski 12 stycznia br. wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla tego odcinka nowej DK78.

Zakres inwestycji

Nowa, dwujezdniowa trasa będzie posiadała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zamówienie obejmuje budowę czterech obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy w miejscu przecięcia z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu. W ramach zadania przebudujemy wszelką infrastrukturę kolidującą z inwestycją – istniejące drogi, urządzenia i sieci nadziemne i podziemne. Wybudowane zostaną kanały technologiczne, oświetlenie drogowe, drogi obsługujące tereny przyległe do obwodnicy, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz obustronne zatoki do kontroli pojazdów.

Środowisko, odwodnienie

Zadbamy o środowisko naturalne poprzez budowę zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt oraz przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Kompleksowe odwodnienie drogi zapewni wykonanie rowów drogowych, kanalizacji deszczowej, urządzeń podczyszczających, zbiorników retencyjnych oraz retencyjno-infiltracyjnych.
 

Tworzymy nowy przebieg DK78

Druga część obwodnicy Poręby i Zawiercia to kolejny element nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami, który obejmuje blisko 50 km. Wraz z inwestycjami prowadzonymi w ramach Programu budowy 100 obwodnic, nowy przebieg DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenia przepustowości połączeń z A1, DK11 i w przyszłości S11.

Co się dzieje na budowie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia

Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Na ukończeniu są również roboty związane z wykonywaniem dolnych i górnych warstw podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych. Finiszują roboty przy wykonywaniu warstw z mieszanek asfaltowych. W ciągu trasy głównej wykonanie warstwy podbudowy asfaltowej jest zaawansowane na poziomie 95 proc., a warstwy wiążącej na poziomie 78 proc. Równolegle są prowadzone roboty związane z odwodnieniem pasa drogowego tj. budową zbiorników retencyjnych, kanałów hydrotechnicznych, przebudową i konserwacją przyległych rowów melioracyjnych oraz umocnienia cieków wodnych w obrębie pasa drogowego. Kontynuowane są także roboty na wszystkich obiektach mostowych. Ustroje nośne zostały wykonane na wszystkich obiektach mostowych, a zaawansowanie prac mostowych wynosi 80 proc. Postępują również roboty przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt pod obwodnicą, które osiągnęły poziom 88 proc. całego zakresu. Kontynuujemy budowę zabezpieczeń przeciwhałasowych. Na tym odcinku powstanie ich 2147 mb, o wysokości od 2,5 m do 5,5 m. Kontynuowany jest również montaż ekranów przeciwolśnieniowych, których zamontujemy 1225 mb. Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia wynosi ponad 80 proc.

Źródło finansowania

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja pn.: "Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK 78" FAZA II, jest objęta dofinansowaniem w ramach działania FENX.05.03. Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego priorytet FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Budowa drugiego odcinka Poręby i Zawiercia finansowana jest ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Parametry techniczne

  • klasa drogi: GP (główna ruchu przyspieszonego)
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 2x2
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • szerokość poboczy: 1,5 m
  • obciążenie: 11,5 tony/oś

Kalendarium

Przygotowanie:
•    31 marca 2008 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego
•    17 marca 2010 r. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU)
•    31 maja 2011 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał DŚU
•    21 stycznia 2020 r. popisaliśmy umowę na wykonanie dokumentacji projektowej
•    27 września 2022 r. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
•    12 stycznia 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID

Przetarg na budowę:
•    15 września 2023 r. ogłosiliśmy przetarg
•    6 lutego 2024 r. otworzyliśmy oferty
•    8 maja 2024 r. wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę
•    28 sierpnia 2024 r. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończył standardową kontrolę przetargu

Umowa:
•    18 listopada 2024 r. podpisaliśmy umowę na realizację inwestycji
•    w marcu 2028 r. przypada termin zakończenia inwestycji

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}