W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stargard będzie miał obwodnicę w ciągu DK20

31.07.2024

Podpisaliśmy umowę na realizację obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Trasa o długości 4,5 km ominie miasto od wschodu. Kontrakt o wartości ponad 76 mln zł w systemie Projektuj i buduj zrealizuje firma Strabag. Zakończenie inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic planowane jest w IV kwartale 2027 roku.

Ikonografika DK20 obwodnica Stargardu

Projekt i budowa drogi

Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na roboty budowlane przewidziano 15 miesięcy. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. 

Obwodnica wyprowadzi ostatnią drogę krajową ze Stargardu

Od kilkunastu lat, dzięki południowej obwodnicy, kierowcy omijają miasto, korzystając z drogi ekspresowej S10. Za kilka lat z centrum Stargardu zniknie także DK20. Trasa ta obecnie prowadzi od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta, gdzie na trasie przejazdu jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań.   

Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, zmniejszając hałas i ograniczając inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego. Skróci się też dystans, jaki będą pokonywać kierowcy. Obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km, zaś przejazd obwodnicą będzie krótszy o 2,9 km. Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście (ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych), obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie.

Trasa na wschód od miasta

Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Droga rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. W ramach inwestycji planowana jest przebudowa połączenia S10/DK20 po północnej stronie węzła. Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym. Przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie drogę powiatową Strachocin - Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard - Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20, około 500 metrów za granicą Stargardu.    

Realizacja w ramach rządowego programu

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Stargardu, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. W budowie jest obwodnica Gryfina na DK31 (zakończenie IV kw. 2024 r.) oraz Szczecinka na DK20 (zakończenie II kw. 2025 r.). W tym roku podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę trzech obwodnic na DK22 – Szwecji w lutym, Rusinowa w czerwcu i Wałcza w lipcu.  

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w ubiegłym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).      

Po koniec tego roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, która jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic uzyskała decyzję środowiskową, będą prowadzone dalsze prace przygotowawcze. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}