Szukamy chętnych do wybudowania obwodnicy Pradeł
24.05.2024
Ogłosiliśmy przetarg na realizację 2,3-kilometrowej obwodnicy Pradeł w ciągu DK78. To już druga obwodnica, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą z nich jest obwodnica Kroczyc, na której wybudowanie ogłosiliśmy przetarg. W chwili obecnej sprawdzamy oferty.
Składanie ofert i czas na realizację inwestycji
Na oferty dla budowy obwodnicy Pradeł czekamy do 3 lipca 2024 r., a o wyborze najkorzystniejszej zadecyduje cena. Szczegóły przetargu dostępne są na naszej platformie zakupowej. Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych).
Obwodnica Pradeł
Ponad 2-kilometrowe północne obejście miejscowości zostanie zrealizowane po nowym śladzie jako jednojezdniowa droga wyposażona w dwa pasy ruchu. Inwestycja obejmie budowę nowego przebiegu drogi dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony / oś, przebudowę istniejącego odcinka DK78 na długości ponad 1,2 km, budowę jezdni dodatkowych dla obsługi przyległego terenu. Powstanie na niej skrzyżowanie o ruchu okrężnym typu rondo. Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które zrealizujemy w ramach tego zadania należą wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką DW794, most nad rzeką Krztynia wraz ze szlakiem migracji zwierząt oraz drogą dojazdową, przejście zwierząt dużych i małych nad DK78.
W ramach zadania powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenia drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Budowa tej obwodnicy stanowi część wspólnego przedsięwzięcia budowy DK78 na odcinku Siewierz – Szczekociny z obwodnicami miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny.
Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim
Pozostałe trzy obwodnice są jeszcze w fazie przygotowania. Ogłoszenie przetargu dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 zaplanowano w IV kwartale 2024 r., a jej realizację w latach 2025-2027.
Na przełomie II i III kw. bieżącego roku planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na przełom I i II kwartału 2026 r., a jej realizację w latach 2028-2030.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 jest na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2031.
W ciągu kilku lat, za sprawą realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic, z kilku miast wyprowadzimy ruch tranzytowy. Pięć obwodnic będzie miało łączną długość prawie 50 km i pozwolą ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46 oraz położone wzdłuż DK78 Nakło Śląskie i Świerklaniec, Kroczyce, Pradła, Szczekociny i Goleniowy.
Cel
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Tym samym stanie się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na wybór drogi o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa oraz wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.
Natomiast budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.