Wniosek o ZRID na kolejny odcinek S19
31.07.2023
Wykonawca odcinka S19 Ploski (Deniski) - Haćki złożył do Wojewody Podlaskiego wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy kolejnego odcinka szlaku Via Carpatia w województwie podlaskim.
Nowe rozwiązania na odcinku
Pierwotnie planowaliśmy realizację blisko 9-kilometrowego fragmentu S19 pomiędzy Ploskami i Haćkami, który położony jest na styku zakresu dwóch decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla północnej części tego odcinka DŚU została prawomocnie uchylona, natomiast dla południowej Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargi. Dlatego też, skróciliśmy odcinek Ploski - Haćki o około 2,4 km, czyli o zakres, który obejmowała uchylona decyzja środowiskowa.
Obecnie odcinek o długości ok. 6,4 km rozpoczyna się na wysokości wsi Deniski, gdzie zlokalizowany będzie węzeł, pierwotnie ulokowany na sąsiednim odcinku Białystok Południe - Ploski, w okolicy Wojszek. Ta zmiana to efekt postulatów organizacji ekologicznych, a także wyników wykonanego zgodnie z decyzją GDOŚ monitoringu przyrodniczego doliny Narwi. Węzeł zostanie wykonany z wykorzystaniem wiaduktu z drogą powiatową nr 1591B.
30 grudnia 2022 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową na konieczny zakres prac związany z przeniesieniem węzła, a teraz, po wprowadzeniu zmian projektowych wykonawca złożył wniosek o dla odcinka Deniski - Haćki.
Jednocześnie, z dwóch pierwotnych odcinków Białystok Południe - Ploski i Ploski - Haćki został wyodrębniony dodatkowy odcinek Wojszki - Deniski obejmujący most na Narwi wraz z dojazdami, który będzie realizowany jako odrębne zadanie.
Rozwiązania projektowe
Na dwujezdniowej drodze ekspresowej zaplanowano wspomniany wcześniej węzeł, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Haćki Wschód i Haćki Zachód (docelowo o funkcji komercyjnej). Wykonawca zbuduje infrastrukturę MOP-ów, pozostawiając rezerwę na wykonanie części komercyjnej przez przyszłego dzierżawcę.
Droga S19 będzie miała dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu, nośności 11,5 t/oś oraz kategorii ruchu KR6. Wykonanych zostanie dziewięć obiektów mostowych i osiem przepustów. Na odcinku nie jest przewidziane wykonanie ekranów akustycznych.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)
Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK jako kontynuacja inwestycji przyjętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Umowa na realizację pierwotnego odcinka S19 Ploski - Haćki została zawarta z konsorcjum firm: UNIBEP (lider), Budrex, VALUE ENGINEERING, a jej wartość to 305 415 152,94 zł.
Zaawansowanie odcinków S19 w woj. podlaskim:
Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, przetarg w sierpniu br.;
Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, oczekujemy na nową DŚU;
Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, oczekujemy na nową DŚU;
Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, oczekujemy na nową DŚU;
Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, w przygotowaniu;
Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji - złożono wniosek o ZRID;
Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekujemy na ZRID.
O stanie realizacji S19 na Podlasiu pisaliśmy niedawno tutaj.