Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę na budowę obwodnicy Pradeł
09.10.2024
Spośród piętnastu złożonych ofert, najkorzystniejszą przedstawiła firma NDI z Sopotu, która zaoferowała wykonanie inwestycji za 64,9 mln zł. Jeśli od tego wyboru do 18 października br. nie wpłyną odwołania, szacujemy, że umowę podpiszemy w grudniu br. To kolejna z inwestycji w ciągu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami.
Przygotowanie do realizacji
Program Inwestycji dla budowy obwodnicy Pradeł w ciągu DK78 został podpisany i zatwierdzony 8 maja 2020 r. Nieco ponad pół roku później, 25 listopada, podpisaliśmy umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji obejmującej projekt budowlany i wykonawczy oraz materiały do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). We wrześniu 2022 r. złożyliśmy do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID, którą uzyskaliśmy 12 marca 2024 r., a 24 maja 2024 r. ogłosiliśmy przetarg na realizację trasy. Jest to już druga obwodnica, która powstanie w województwie śląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Umowę na budowę obwodnicy sąsiednich Kroczyc na DK78 podpiszemy 11 października br.
Obwodnica Pradeł
Trasa o długości 2,3 km będzie północnym obejściem miejscowości, realizowanym po nowym śladzie jako jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu. Inwestycja obejmie budowę drogi dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś, przebudowę istniejącego odcinka DK78 na długości ponad 1,2 km oraz budowę jezdni dodatkowych dla obsługi przyległego terenu. Powstanie również rondo.
Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które zrealizujemy w ramach tego zadania, należą wiadukt nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia wraz ze szlakiem migracji zwierząt oraz przejścia dla zwierząt dużych i małych nad DK78.
Powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Cel i uzasadnienie realizacji
Obwodnica stanowi część budowy DK78 na odcinku Siewierz – Szczekociny, obejmującego obwodnice miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny.
Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy poza miejscowość, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców. Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc. Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w miejscowościach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78.
Realizacja inwestycji wynika również z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi. Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym realizacja zabiegów doraźnych jest nieuzasadniona.