Znamy przebieg obwodnicy Kalisza
31.10.2024
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla odcinka drogi krajowej nr 25 od Kokanina do Biskupic Ołobocznych, tj. obwodnicy Kalisza. Tym samym zatwierdził ostatecznie jej przebieg. Inwestycja będzie realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Przetarg na realizację w 2025 roku
Obecnie prowadzone są prace geologiczne celem wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, niezbędnej do określenia warunków posadowienia obiektów budowlanych. Po wykonaniu tej dokumentacji możliwe będzie ogłoszenie, w połowie przyszłego roku, przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
Wybór wariantu
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu zweryfikował dokumentację projektową i wydał decyzję środowiskową, w której zatwierdził przebieg obwodnicy w wariancie nr 5. To właśnie ten przebieg uzyskał w analizie wielokryterialnej, w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne, najwyższą liczbę punktów.
Droga w wybranym wariancie (W5) rozpoczyna się na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 25 w Kokaninie. W miejscowości Kokanin Kolonia powstanie węzeł drogowy. Trasa omija miejscowości Kokanin i Niedźwiady po zachodniej stronie. Następnie droga oddala się od istniejącej drogi krajowej nr 25 na zachód.
W miejscowości Pawłówek przewidzieliśmy kolejny węzeł drogowy, tym razem na przecięciu z drogą wojewódzką nr 442. Dalej trasa omija Kalisz, przebiegając poza granicami administracyjnymi miasta, stanowiąc jego obwodnicę. Następnie przekracza kanał Bernardyński i dalej pokonuje rzekę Prosnę.
W sąsiedztwie miejscowości Kościelna Wieś powstanie węzeł drogowy na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 12. Następnie droga wkracza na teren gminy Nowe Skalmierzyce w powiecie ostrowskim. Dalej biegnie przez tereny rolnicze, omijając od zachodu miejscowości Biskupice, Boczków i Gniazdów.
Od przecięcia z linią kolejową relacji Sieradz – Ostrów Wielkopolski droga pokrywa się z przebiegiem istniejącej DK25. Na połączeniu z istniejącą drogą krajową nr 25, stanowiącą obwodnicę Nowych Skalmierzyc, powstanie ostatni, czwarty węzeł. W okolicy miejscowości Biskupice Ołoboczne droga wpina się do istniejącej drogi krajowej nr 25, kończąc przebieg obwodnicy.
Opis inwestycji
Droga krajowa nr 25 zostanie rozbudowana i dostosowana do parametrów drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym. Wszystkie skrzyżowania z trasa główną zostaną zaprojektowane i wykonane jako dwupoziomowe (węzły drogowe).
Wybudowane zostaną wiadukty drogowe zapewniające bezkolizyjne przejazdy w ciągu dróg publicznych niższych kategorii, mosty i przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, kanały technologiczne, jak również sieć jezdni dodatkowych do obsługi terenu przyległego. W ramach zadania planowane jest także budowa obwodu drogowego. Istniejąca sieć dróg zostanie tak przebudowana, aby nie kolidować z planowaną drogą. Ponadto usunięte zostaną kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną terenu (z siecią elektroenergetyczną, siecią wodociągową i kanalizacyjną, z siecią gazową wysokiego ciśnienia, infrastrukturą kolejową) oraz wykonane zostaną niezbędne prace rozbiórkowe.
DK25 w Wielkopolsce – zaawansowanie poszczególnych odcinków
Dla odcinka Konin – Kokanin uzyskaliśmy już DŚU. Obecnie opracowujemy materiały przetargowe, aby w IV kw. tego roku ogłosić postępowanie na realizację trzech odcinków w systemie Projektuj i buduj: Konin - Rychwał, Rychwał - Zbiersk i Zbiersk - Kokanin. Łączna długość tych odcinków to 43 km.
Trwa przetarg na zaprojektowanie i rozbudowę ponad 6-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 między Biskupicami Ołobocznymi i Ostrowem Wielkopolskim. 17 października br. poznaliśmy oferty wykonawców, które są obecnie analizowane.