W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Odwołaj się od decyzji portalu

Nowe uprawnienia dla użytkowników Facebooka: będziesz mógł w prosty sposób odwołać się od decyzji o usunięciu konta lub zablokowaniu treści.

25 sierpnia zaczynają obowiązywać przepisy unijnej regulacji - Aktu o usługach cyfrowych (DSA - Digital Services Act). Facebook i inne największe platformy internetowe będą miały obowiązek wzmocnienia procesu rozpatrywania skarg użytkowników. Tym samym wygaszamy usługę Odwołaj się od decyzji portalu.

Dotychczas w odwołaniu od decyzji portalu Facebook o usunięciu konta lub treści pomagało Ministerstwo Cyfryzacji, jednak w związku z wejściem w życie nowych przepisów, usługa Odwołaj się od decyzji portalu zostaje wstrzymana. Co teraz?

Informacje:

  • Celem unijnego rozporządzenia jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników, transparentność działań platform internetowych, budowanie solidnych narzędzi moderowania treści i bardziej odpowiedzialnych reklam oraz ochrony danych osobowych a także udostępnienie skutecznych mechanizmów skarg i odwołań dla użytkowników.

    W akcie o usługach cyfrowych uwzględniono wiele polskich propozycji zgłoszonych na etapie negocjacji regulacji, w tym m.in. zagwarantowanie w przepisach unijnych jasnych kryteriów usuwania treści z Internetu oraz zapewnienie efektywnej ścieżki odwoławczej w przypadku zablokowania użytkowników i ich publikacji. Zapisy te chronią przestrzeń cyfrową przed rozpowszechnianiem w niej nielegalnych treści oraz zapewniają ochronę praw podstawowych internautów.

    Przepisy aktu o usługach cyfrowych wpłyną na wzmocnienie:

    • warunków korzystania z usług poprzez jasne i przystępnie napisane informacje o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników oraz dostępne środki odwoławcze dla użytkowników,
    • formułowania uzasadnień, czyli wyjaśnień dlaczego treść lub konto zostały zablokowane lub usunięte (takie uzasadnienie powinno być napisane przystępnym językiem),
    • wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, poprzez zapewnienie odbiorcom usługi  dostępu do bezpłatnego, elektronicznego  wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg wraz z informacją zwrotną od platformy o sposobie rozstrzygnięcia takiej skargi.
    1. Możesz odwołać się od decyzji platformy. Platforma ma obowiązek rozpatrywać odwołania użytkowników  w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.  Platformy będą musiały starannie przetwarzać każde takie zgłoszenie.

      → Więcej informacji o mechanizmie odwoławczym w ramach platformy Facebook znajdziesz na stronie: https://transparency.fb.com/pl-pl/enforcement/taking-action/complaints-handling-process/   
       
    2. Jeżeli twoje konto lub treść została zablokowana przez platformę powinieneś dostać informację o powodach tej decyzji. Platforma powinna uzasadnić swoje decyzje przystępnym dla użytkownika językiem. Razem z decyzją o blokadzie lub usunięciu użytkownik dostanie informacje o przysługujących możliwościach odwoławczych.

      → Więcej informacji w tej sprawie w odniesieniu do portalu Facebook: https://transparency.fb.com/pl-pl/enforcement/taking-action/restricting-accounts/ 
       
    3. Masz prawo wiedzieć jakie treści nie są dozwolone do publikowania na platformie. Dlatego platformy  będą miały obowiązek publikowania jasnych i przystępnie napisanych informacji o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników, oraz informować o dostępnych środkach odwoławczych.

      → Informacje te znajdziesz na stronie Facebooka: https://transparency.fb.com/pl-pl/policies/%20
       
    4. Możesz zgłosić skargę na nielegalne treści. Jeśli napotkasz na platformie internetowej treści, takie jak bezprawna nienawiść czy przemoc, masz prawo zareagować i to zgłosić. Platformy są zobowiązane do skutecznego reagowania na takie zgłoszenia i podejmowania dalszych kroków.

      → Informacje w jaki sposób skorzystać z mechanizmu zgłaszania nielegalnych treści znajdziesz na stronie Facebooka: https://www.facebook.com/help/2214522878809427/?helpref=hc_fnav
  • Zgłoszenia dodane w ramach usługi Odwołaj się od decyzji portalu złożone przed 25 sierpnia, zostaną rozpatrzone przez Facebooka.

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2023 23:59

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji

{"register":{"columns":[]}}