Pomoc dla konsumentów
Masz problem z kupionym towarem lub usługą? Skorzystaj z pomocy dla konsumentów, jeśli zakup był:
- na potrzeby prywatne, a nie firmowe oraz
- od przedsiębiorcy, a nie od osoby prywatnej.
Poradę w prostej sprawie uzyskasz telefonicznie lub przez e-formularz. W bardziej złożonych sprawach możesz liczyć na rzecznika konsumentów lub Inspekcję Handlową. W sprawach transgranicznych w UE zgłoś się do ECK, a branżowych do specjalistycznych instytucji. W przypadku sporu z przedsiębiorcą, skorzystaj z polubownego rozwiązywania sporów.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Proste sprawy
Prawnik doradzi, co i jak możesz zrobić, z kim się skontaktować i jakie masz prawa.
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zgłosić:
- sprzedawca nie odpowiada na twoją reklamację, choć minęło 14 dni od jej złożenia,
- chcesz zrezygnować z umowy, która została przez ciebie niedawno zawarta,
- sprzedawca odrzucił reklamację, bo twierdzi, że towar zepsuł się z twojej winy.
Infolinia konsumencka
- 801 440 220, 222 66 76 76 (dni robocze, 10:00-18:00, opłata za połączenie według taryfy operatora)
Formularz kontaktowy
- poradydlakonsumentow.pl (odpowiedź otrzymasz do 5 dni roboczych, a jeśli będą potrzebne dodatkowe wyjaśnienia – do 10 dni roboczych)
-
Rozwiń tekst
Bardziej złożone sprawy
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zgłosić:
- umowa z przedsiębiorcą ma niedozwolone klauzule,
- kredyt konsumencki został przez ciebie spłacony przed terminem, ale koszty nie zostały ci proporcjonalnie zwrócone,
- przedsiębiorca bezpodstawnie naliczył ci opłaty do uregulowania,
- podejrzewasz, że posiadasz produkt niebezpieczny, np. zabawkę.
Rzecznicy konsumentów
- skorzystaj z wyszukiwarki i sprawdź dane kontaktowe do rzecznika w twojej miejscowości
- rzecznik konsumentów udzieli ci porady prawnej, pomoże w napisaniu pisma reklamacyjnego lub procesowego; może też wystąpić z powództwem w twoim imieniu lub wstąpić – za twoją zgodą – do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę interesów konsumentów
Inspekcja Handlowa
- sprawdź dane kontaktowe do inspektoratu w twoim województwie
- do Inspekcji Handlowej możesz przesłać sygnał o niebezpiecznym produkcie; Inspekcja udzieli ci także porady konsumenckiej, ponadto pomoże ci rozwiązać spór z przedsiębiorcą – polubownie lub przez stały sąd polubowny
-
Rozwiń tekst
Pomoc i porady transgraniczne – ws. przedsiębiorców z UE, Norwegii, Islandii, Wielkiej Brytanii
Europejskie Centrum Konsumenckie
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zgłosić:
- nie wiesz jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot zagranicznego przewoźnika,
- sprzedawca z Niemiec nie chce przyjąć reklamacji zepsutego smartfona,
- po odstąpieniu od umowy z norweskim sklepem sprzedawca nie zwrócił ci całej kwoty.
Kontakt:
- 22 55 60 600 (dni robocze, 10:00-13:00)
- ECCNET-PL@ec.europa.eu
- konsument.gov.pl
-
Rozwiń tekst
Pomoc specjalistyczna – branżowa
Finanse i ubezpieczenia
Rzecznik FinansowyKontakt:
- 22 333 73 28, 22 333 73 25
- porady@rf.gov.pl
- rf.gov.pl
Telekomunikacja
Centrum Informacji Konsumenckiej UKEKontakt:
- 22 330 4000
- formularz kontaktowy
- cik.uke.gov.pl
Energia i paliwa
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii przy Urzędzie Regulacji EnergetykiKontakt:
- 22 244 26 36
- drr@ure.gov.pl
- ure.gov.pl
Podróże kolejowe
Informacja o prawach pasażerów w Urzędzie Transportu KolejowegoKontakt:
- 22 460 40 80
- pasazer@utk.gov.pl
- utk.gov.pl
Podróże lotnicze
Rzecznik Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa CywilnegoKontakt:
- 22 520 72 00
- pasazerlotniczy@ulc.gov.pl
- ulc.gov.pl
-
Rozwiń tekst
Polubowne rozwiązywanie sporów
Jeśli przedsiębiorca nie uznał twojej reklamacji, możesz skorzystać z:
- polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich w ramach instytucji prowadzących postępowania pozasądowe,
- sieci stałych sądów polubownych przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Ostatnia aktualizacja: 25.10.2024 10:18
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów