Sprawdź, kto weryfikował, czy masz zastrzeżony numer PESEL
Chcesz sprawdzić, kto i kiedy weryfikował, czy twój numer PESEL jest zastrzeżony? Chcesz wiedzieć, jaką dostał odpowiedź? Sprawdź, jak to zrobić przez Internet lub w urzędzie.
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.
Do tego czasu możesz zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.
Informacje:
Aby pobrać dokument, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu. Sprawdź, jak założyć profil zaufany lub jak korzystać z e-dowodu.
-
Rozwiń tekst
Kto może pobrać
Każdy, kto:
- ma numer PESEL,
- jest pełnoletni.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
dane do logowania profilem zaufanym, certyfikat kwalifikowany, e-dowód lub dane do logowania do bankowości elektronicznej.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Kliknij przycisk Sprawdź, kto weryfikował twój PESEL i zaloguj się. System przeniesie cię do mObywatel.gov.pl.
- Możesz wybrać przedział czasowy, dla którego chcesz wyświetlić dane.
- Jeśli chcesz pobrać dokument, kliknij Zamów historię.
- Na skrzynkę ePUAP dostaniesz dokument z informacją, kto i kiedy weryfikował twój PESEL.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Do 9 godzin.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
-
Rozwiń tekst
Kto może uzyskać
Każdy, kto:
- ma numer PESEL,
- jest pełnoletni.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- swój dokument tożsamości: dowód osobisty (możesz okazać dowód w aplikacji mObywatel) lub paszport,
- dane osobowe:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- adres do korespondencji.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj samodzielnie wniosek (nie ma wzoru wniosku). Podaj w nim swoje dane: imię, nazwisko, numer PESEL i adres do korespondencji.
- Podpisz wniosek.
- Wyślij wniosek na adres:
Ministerstwo Cyfryzacji
Departament Transformacji Cyfrowej
ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Informację otrzymasz niezwłocznie – maksymalnie w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
Ostatnia aktualizacja: 22.11.2023 08:23
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Centralny Ośrodek Informatyki
Instytucja odpowiedzialna za dokument: Ministerstwo Cyfryzacji