W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskaj dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora

Jesteś osobą niepełnosprawną? Korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora? Możesz uzyskać dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej. Sprawdź, jak to zrobić.

Złóż wniosek

Informacje:

  • Dodatek mogą otrzymać osoby, które stale i intensywnie korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora, co powoduje zwiększenie zużycie energii elektrycznej. Szczegóły znajdziesz w sekcji Kto może uzyskać.

    O pomoc można ubiegać się w ramach Obszaru E programu Aktywny samorząd. 

  • Każdy, kto:

    • ma stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
    • korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.
  • Każdy, kto:

    • nie spełnia chociaż jednego z warunków uczestnictwa. Szczegóły znajdziesz w sekcji Kto może uzyskać,
    • ma zaległe zobowiązania wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) lub
    • ma zaległe zobowiązania wobec powiatowego centrum pomocy rodzinie.
  • Wniosek możesz złożyć:

    • we własnym imieniu – jeśli jesteś pełnoletni(a) i masz zdolność do czynności prawnych,
    • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
    • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych – jeśli jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
    • w imieniu osoby udzielającej ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej). Wzór pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej.
    • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
    • zaświadczenie o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

    Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.

    Zaświadczenie może być: 

    • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez:
      • lekarza,
      • lekarza specjalistę,
      • fizjoterapeutę,
      • pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem

    lub

    • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

    W niektórych sytuacjach należy przygotować dodatkowe dokumenty. Jeśli:

    • sprawa dotyczy twojego dziecka – akt urodzenia dziecka,
    • sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną – dokument, który potwierdza opiekę prawną,
    • wniosek w twoim imieniu składa pełnomocnik – pełnomocnictwo.
    1. Kliknij Złóż wniosek. System przeniesie cię do Systemu Obsługi Wsparcia (SOW).  Zobacz instrukcję, jak założyć konto w systemie SOW.
    2. Zaloguj się.
    3. W ramach obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
    4. Wypełnij wniosek i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.

    Nie zapomnij, aby we wniosku:

    • wpisać prawidłowy numer PESEL (jeśli będzie nieprawidłowy, nie otrzymasz dodatku),
    • wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który chcesz otrzymać dodatek.
    1. Podpisz wniosek. Wniosek możesz podpisać za pomocą:
    • podpisu elektronicznego,
    • profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego.
    1. Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Dodatek otrzymasz na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
  • Od 28 października 2024 r. do 30 listopada 2024 r.

    W roku 2025 – przez cały rok.

  • 100 zł za każdy miesiąc.  

    Możesz otrzymać zwrot kosztów maksymalnie do 180 dni przed dniem złożenia wniosku, ale najwcześniej od 1 lipca 2024 r.

    Wniosek może obejmować minimalnie 3 miesiące (300 zł) i maksymalnie 6 miesięcy (600 zł). Możesz więc złożyć maksymalnie 4 wnioski w ciągu roku.

  • Nie musisz:

    • być wskazany(a) jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków, 
    • gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
    • czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie twojego wniosku.

    Pełna informacja o programie Aktywny samorząd.

    Pamiętaj, że możesz skorzystać z różnych form pomocy jednocześnie, jeśli spełniasz wszystkie warunki uczestnictwa, np. z dofinansowania kosztów:

    • oprzyrządowania samochodu,
    • prawa jazdy,
    • sprzętu elektronicznego,
    • utrzymania sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego,
    • zakupu protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
    • serwisu protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
    • skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,
    • wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
    • serwisu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub skutera,
    • pobytu dziecka w żłobku albo przedszkolu,
    • nauki na poziomie wyższym.
  • Jeśli masz pytania dotyczące korzystania z systemu SOW: 

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2024 06:59

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Instytucja odpowiedzialna za dokument: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

{"register":{"columns":[]}}