Uzyskaj dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora
Jesteś osobą niepełnosprawną? Korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora? Możesz uzyskać dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej. Sprawdź, jak to zrobić.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Na czym to polega
Dodatek mogą otrzymać osoby, które stale i intensywnie korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora, co powoduje zwiększenie zużycie energii elektrycznej. Szczegóły znajdziesz w sekcji Kto może uzyskać.
O pomoc można ubiegać się w ramach Obszaru E programu Aktywny samorząd.
-
Rozwiń tekst
Kto może uzyskać
Każdy, kto:
- ma stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
- korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.
-
Rozwiń tekst
Kto nie może uzyskać
Każdy, kto:
- nie spełnia chociaż jednego z warunków uczestnictwa. Szczegóły znajdziesz w sekcji Kto może uzyskać,
- ma zaległe zobowiązania wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) lub
- ma zaległe zobowiązania wobec powiatowego centrum pomocy rodzinie.
-
Rozwiń tekst
Kto składa wniosek
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – jeśli jesteś pełnoletni(a) i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych – jeśli jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej). Wzór pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- zaświadczenie o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).
Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:
- podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez:
- lekarza,
- lekarza specjalistę,
- fizjoterapeutę,
- pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem
lub
- opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.
Jednostka, która udziela wsparcia, może wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
W niektórych sytuacjach należy przygotować dodatkowe dokumenty. Jeśli:
- sprawa dotyczy twojego dziecka – akt urodzenia dziecka,
- sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną – dokument, który potwierdza opiekę prawną,
- wniosek w twoim imieniu składa pełnomocnik – pełnomocnictwo.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Kliknij Złóż wniosek. System przeniesie cię do Systemu Obsługi Wsparcia (SOW). Zobacz instrukcję, jak założyć konto w systemie SOW.
- Zaloguj się.
- W ramach obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
- Wypełnij wniosek i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
Nie zapomnij, aby we wniosku:
- wpisać prawidłowy numer PESEL (jeśli będzie nieprawidłowy, nie otrzymasz dodatku),
- wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który chcesz otrzymać dodatek.
- Podpisz wniosek. Wniosek możesz podpisać za pomocą:
- podpisu elektronicznego,
- profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego.
Wniosek możesz też wypełnić w systemie SOW, a następnie go pobrać, wydrukować i podpisać ręcznie. Taki wniosek wraz z kopiami załączników zanieś do powiatowego centrum pomocy rodzinie. Sprawdź dane kontaktowe jednostki.
- Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Dodatek otrzymasz na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
-
Rozwiń tekst
Kiedy składasz wniosek
Od 28 października 2024 r. do 30 listopada 2024 r.
W roku 2025 – przez cały rok.
-
Rozwiń tekst
Ile otrzymasz
100 zł za każdy miesiąc.
Możesz otrzymać zwrot kosztów maksymalnie do 180 dni przed dniem złożenia wniosku, ale najwcześniej od 1 lipca 2024 r.
Wniosek może obejmować minimalnie 3 miesiące (300 zł) i maksymalnie 6 miesięcy (600 zł). Możesz więc złożyć maksymalnie 4 wnioski w ciągu roku.
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
Nie musisz:
- być wskazany(a) jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
- gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
- czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie twojego wniosku.
Pełna informacja o programie Aktywny samorząd.
Pamiętaj, że możesz skorzystać z różnych form pomocy jednocześnie, jeśli spełniasz wszystkie warunki uczestnictwa, np. z dofinansowania kosztów:
- oprzyrządowania samochodu,
- prawa jazdy,
- sprzętu elektronicznego,
- utrzymania sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego,
- zakupu protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
- serwisu protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
- skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,
- wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
- serwisu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub skutera,
- pobytu dziecka w żłobku albo przedszkolu,
- nauki na poziomie wyższym.
-
Rozwiń tekst
Kontakt
Jeśli masz pytania dotyczące korzystania z systemu SOW:
- zadzwoń na bezpłatna infolinię 800 889 777 (dostępna w dni robocze od 9.00 do 17.00) lub
- napisz e-mail na sow@pfron.org.pl.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
Ostatnia aktualizacja: 21.10.2024 06:59
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Instytucja odpowiedzialna za dokument: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych