Uzyskaj ułatwienia w zakresie PZP
Rozwiązanie chroni firmy, które działają na rynku zamówień publicznych, przed koniecznością ponoszenia odpowiedzialności odszkodowawczej w sytuacji, gdy niewykonane lub nienależycie wykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności związanych z COVID-19.
Informacje:
Zamawiający posiada pewność, że odstąpienie przez niego od ustalenia i dochodzenia kar umownych lub odszkodowania, nie pociągnie za sobą negatywnych konsekwencji.
Przyjęte rozwiązania wpływają pozytywnie na płynność finansową wykonawców zamówień publicznych oraz obniżają koszty udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
-
Rozwiń tekst
Na czym polega usługa
- Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom w porozumieniu z zamawiającym, można m.in.: przesunąć termin wykonania umowy, czy zmienić sposób jej wykonywania. Przy czym, w przypadku gdy okoliczności związane z COVID-19 mają wpływ na należyte wykonanie umowy istnieje obowiązek dokonania stosownej zmiany umowy, natomiast jeżeli powyższe okoliczności mogą jedynie wpłynąć na realizację umowy decyzję o dokonaniu stosownej zmiany pozostawiono stronom umowy. Odpowiednia zmiana umowy umożliwi kontynuowanie realizacji zamówień publicznych w okresie walki z negatywnymi skutkami COVID-19. Rozwiązanie to uchroni firmy, które działają na rynku zamówień publicznych, przed koniecznością ponoszenia odpowiedzialności odszkodowawczej w sytuacji, gdy niewykonane lub nienależycie wykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności związanych z COVID-19. Przepisy regulują również kwestię zmiany umów z podwykonawcami oraz dalszymi podwykonawcami.
- Zamawiający może bez żadnych negatywnych konsekwencji dla siebie odstąpić od ustalania i dochodzenia kar umownych za zdarzenia, które są związane z wystąpieniem COVID-19, np. brakiem wystarczającej liczby pracowników. Stanowi to czynnik stabilizujący sytuację finansową przedsiębiorców. Natomiast zamawiający zyskuje pewność, że odstąpienie przez niego od ustalenia i dochodzenia kar umownych lub odszkodowania nie pociągnie za sobą negatywnych konsekwencji.
- Zamawiający w okresie walki z negatwnymi skutkami gospodarczymi COVID-19 nie może potrącić kar umownych z wynagrodzenia wykonawcy lub innych jego wierzytelności, a także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Trwanie zakazu dochodzenia zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy wymaga od wykonawcy utrzymania ważności zabezpieczenia lub wniesienia nowego zabezpieczenia. Przedmiotowe rozwiązanie ograniczenia obciążenia finansowe wykonawców w okresie walki ze skutkami epidemii COVID-19, a w konsekwencji powoduje zwiększenie ich zasobów finansowych. Jdnoczesnie odpowiednio zabezpiecza interesy zamawiajacych.
- Obniżono koszty udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, dzięki czemu większa liczba wykonawców może ubiegać się o zamówienia publiczne, które mają stanowić jeden z głównych instrumentów walki z negatywnymi skutkami gospodarczymi COVID-19. Rozwiązanie polega na nadaniu fakultatywnego charakteru wadium w postępowaniach o najwyższej wartości, obniżeniu dopuszczalnej wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a także możliwości częściowego zwrotu zabezpieczenia.
- Zwiększono zaangażowanie finansowe zamawiajacych na etapie realizacji zamówień publicznych, co wpływnie pozytywnie na kondycję finansową wykonawców. Osiągnięto to poprzez wprowadzenie obowiazku wypłaty wynagrodzenia w częściach lub udzielenia zaliczki w przypadku wszystkich umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
- W celu wszczęcia postępowania zamawiający nie ma obowiązku zamieszczania ogłoszenia w miescu publucznie dostępnym w swojej siedzibie.
-
Rozwiń tekst
Kiedy możesz skorzystać
Jeśli obawiasz się, że okoliczności związane z COVID-19 mają lub mogą mieć wpływ na nienależyte wykonanie umowy o udzielenie zamówienia publicznego.
-
Rozwiń tekst
Kto może skorzystać
Strony umowy o udzielenie zamówienia publicznego, tj.:
- zamawiający i wykonawca;
- podwykonawcy oraz dalsi podwykonawcy w zakresie rozwiązań dotyczących zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
Katalog dokumentów, którymi można się posłużyć ma charakter otwarty (przepisy nie wskazują określonych dokumentów). Zamawiajacy może żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów lub oświadczeń.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
Jeżeli chcesz dokonać zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego niezwłocznie poinfomuj zamawiajacego o okolicznościach związanych z COVID-19, które mają lub mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy. Do informacji zobowiązany jesteś załączyć dokumenty lub oświadczenia, które potwierdzą wpływ ww. okoliczności na należyte wykonanie umowy.
-
Rozwiń tekst
Co zyskasz
- Możliwość zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego w sytuacji gdy okoliczności związane z COVID-19 mają lub mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy.
- Możliwość kontynuowania realizacji zamówienia publicznego bez konieczności ponoszenia odpowiedzilaności odszkdowawczej (np. zapłata kary umownej) za naruszenie postanowień umownych w wyniku okoliczności związanych z COVID-19.
- Zamawiajacy może odstapić od ustalenia i dochodzenia kar umownych bez konieczności ponoszenia w przyszłości negatywnych konsekwnecji za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Ochronę przed potrąceniem z wynagrodzenia kar umownych, a także dochodzeniem zaspokojenia z należytego wykonania umowy.
- Obniżenie kosztów udziału w postępowaniu.
- Większe zaangażowanie finansowe zamawiajacych na etapie realizacji zamówienia publicznego.
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
Ostatnia aktualizacja: 13.07.2020 13:45
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Rozwoju