Uzyskaj zaświadczenie o swoich danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL
Chcesz sprawdzić, jakie twoje dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL? Potrzebujesz zaświadczenia, które będzie zawierało informację o twoich danych, które znajdują się w tym rejestrze? A może chcesz sprawdzić, kiedy zastrzegłeś(-aś) numer PESEL lub cofnąłeś(aś) zastrzeżenie albo czy twój numer PESEL jest aktualnie zastrzeżony? Sprawdź, jak możesz to zrobić przez Internet lub w urzędzie.
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.
Do tego czasu możesz zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.
Informacje:
Aby zobaczyć swoje dane i pobrać zaświadczenie, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu. Sprawdź, jak założyć profil zaufany lub jak korzystać z e-dowodu.
-
Rozwiń tekst
Kto może uzyskać
Każdy, kto:
- ma numer PESEL,
- jest pełnoletni.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
W zależności od twojego sposobu logowania:
- login i hasło do profilu zaufanego,
- e-dowód,
- certyfikat kwalifikowany,
- dane do logowania do bankowości elektronicznej.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Kliknij przycisk Uzyskaj zaświadczenie i zaloguj się. System przeniesie cię do mObywatel.gov.pl.
- Sprawdź swoje dane. Jeśli chcesz pobrać zaświadczenie, kliknij Zamów historię zmian.
- Status zamawianego dokumentu znajdziesz w sekcji Twoje sprawy. Jeśli dokument jest już gotowy, zobaczysz także link z przekierowaniem na ePUAP, gdzie znajdziesz zaświadczenie o danych w formacie PDF.
Nie drukuj zaświadczenia, bo nie będzie już dokumentem urzędowym. Zaświadczenie jest dokumentem urzędowym tylko w postaci elektronicznej, ponieważ jest opatrzone zaawansowaną pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Zaawansowana pieczęć elektroniczna potwierdza, że dokument jest autentyczny i przedstawia dane z rejestru państwowego.
Wydruk odwzorowuje tylko wygląd dokumentu. Nie widać na nim pieczęci elektronicznej, która jest umieszczona w pliku. Jeśli więc wydrukujesz dokument, odbiorca nie będzie mógł sprawdzić, czy dokument jest oryginalny.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Do 10 minut.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
-
Rozwiń tekst
Kto może uzyskać
Każdy, kto:
- ma numer PESEL,
- jest pełnoletni.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- swój dokument tożsamości: dowód osobisty (możesz okazać dowód w aplikacji mObywatel) lub paszport,
- wniosek o wydanie zaświadczenia. Szczegóły dotyczące wniosku znajdziesz w sekcji Co musisz zrobić;
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj samodzielnie wniosek o wydanie zaświadczenia (nie ma wzoru wniosku). Podaj w nim swoje dane: imię, nazwisko i numer PESEL. Jeśli chcesz dostać odpowiedź pocztą, podaj też adres do korespondencji.
- We wniosku napisz, czy chcesz uzyskać zaświadczenie, które zawiera pełny czy częściowy (za określony czas) odpis twoich danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL.
- Podpisz wniosek.
- Wyślij wniosek pocztą lub złóż osobiście w dowolnym urzędzie gminy.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Opłata skarbowa – 17 zł.
Zapłać na konto urzędu gminy, do którego składasz wniosek. -
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Maksymalnie do 7 dni. Zaświadczenie możesz dostać w formie wydruku z systemu teleinformatycznego.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Ostatnia aktualizacja: 22.11.2023 08:22
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Centralny Ośrodek Informatyki
Instytucja odpowiedzialna za dokument: Ministerstwo Cyfryzacji