W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wymień kartę motorowerową na prawo jazdy kategorii AM

Masz kartę motorowerową i chcesz ją wymienić na prawo jazdy kategorii AM? Dzięki temu uzyskasz dodatkowo możliwość kierowania czterokołowcem lekkim, na przykład małym quadem. Sprawdź, jak to zrobić.

Informacje:

  • Każdy, kto ma taką kartę – nie ma znaczenia, czy jest ważna.

    Sprawę można też załatwić przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.

    Jeśli chcesz złożyć wniosek przez ePUAP –  potrzebujesz profilu zaufanego (eGo) lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. 

    Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

    • wniosek o wydanie prawa jazdy  – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie. Zaznacz w nim, jak chcesz odebrać gotowy dokument – w urzędzie czy pocztą.
    • skan orzeczenia lekarskiego,
    • aktualne zdjęcie – sprawdź, jak powinno wyglądać zdjęcie do prawa jazdy,
    • skan dowodu osobistego albo paszportu.
    • skan paszportu albo karty pobytu – jeśli jesteś cudzoziemcem,
    • skan karty motorowerowej – jeśli ją masz,
    • skan zaświadczenia od dyrektora szkoły, który wydał ci kartę motorowerową – jeśli karta została przez ciebie zgubiona,
    • pisemną zgodę rodzica albo opiekuna prawnego – jeśli masz mniej niż 18 lat. Pamiętaj, że twój rodzic albo opiekun prawny podpisuje taki dokument przy urzędniku. Dlatego najlepiej pójdźcie razem do urzędu.  
    • skan dowodu opłaty lub potwierdzenia przelewu za wydanie prawa jazdy,

    Sprawdź, jak zeskanować dokumenty

     

    Wniosek o prawo jazdy

    • skan zapisz w formacie JPEG,
    • gdy skanujesz wniosek, umieść go na jednolitym białym tle, bez zabrudzeń, ramek czy linii ułatwiających pisanie,
    • przed skanowaniem podpisz się na wniosku czarnym długopisem lub piórem,
    • ustaw kolorystykę skanowania na odcienie szarości (greyscale),
    • ustaw rozdzielczość w pikselach na minimum 300 pikseli szerokości i 111 pikseli wysokości,
    • ustaw jakość kompresji na niemniejszą niż 80/100 (lub wyłącz opcję kompresji skanowania).

    Zdjęcie

    • zdjęcie zapisz w formacie JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej i datą wykonania zdjęcia. Zalecamy również, żeby umieścić w nagłówku EXIF nazwę i dane adresowe zakładu fotograficznego, w którym zostało wykonane zdjęcie,
    • ustaw kolorystykę skanowania na sRGB,
    • ustaw głębię kolorów na 24 bity,
    • ustaw rozdzielczość zdjęcia: 480×615 pikseli,
    • plik nie może być większy niż 100 KB,
    • ustaw jakość kompresji na nie mniejszą niż 80/100 albo wyłącz opcję kompresji skanowania.

    Pozostałe załączniki do wniosku

    • zapisz skan w formacie JPEG,
    • ustaw kolorystykę skanowania na odcienie szarości (greyscale) lub sRGB,
    • ustaw rozdzielczość w pikselach na minimum 2500 pikseli szerokości i 3500 pikseli wysokości,
    • ustaw jakość kompresji na nie mniejszą niż 80/100 albo wyłącz opcję kompresji skanowania,
    • każdy plik nie może być większy niż 200 KB.
    1. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Zapłać za wydanie prawa jazdy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
    3. Wejdź na stronę usługi: Wymiana prawa jazdy.
    4. Kliknij Załatw sprawę.
    5. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
    6. Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem na platformę ePUAP.
    7. Wypełnij formularz i dołącz wszystkie dokumenty.
    8. Wybierz odpowiedni urząd. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie wysyłasz dokumenty.
    9. Kliknij Dalej, a potem Podpisz.
    10. Wyślij formularz. Wyświetli się komunikat, że formularz został wysłany. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
    11. Wyślij pocztą oryginały dokumentów.
    12. Sprawdź, czy twoje prawo jazdy jest gotowe. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
    13. Odbierz gotowe prawo jazdy. Jeśli odbierasz je w urzędzie – zabierz ze sobą dowód osobisty albo paszport.
  • Przez platformę ePUAP do:

    • urzędu starostwa powiatowego właściwego dla swojego miejsca zamieszkania,
    • urzędu miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urzędu dzielnicy właściwego dla swojego miejsca zamieszkania – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • 100 zł za wydanie prawa jazdy.

    Zadzwoń lub spytaj osobiście w urzędzie, w którym chcesz złożyć wniosek, jak możesz zapłacić. Zazwyczaj możesz to zrobić:

    • w kasie urzędu,
    • przelewem na konto urzędu.

    Potwierdzenie opłaty wyślij przez platformę ePUAP do urzędu razem z innymi dokumentami.

    • do 9 dni roboczych od złożenia wniosku,
    • do 2 miesięcy – wyjątkowo, jeśli urząd musi wyjaśnić twoją sytuację (na przykład jeśli masz zakaz prowadzenia pojazdów).

    Sprawdź, czy twoje prawo jazdy jest już gotowe na stronie www.info-car.pl. Wystarczy, że podasz swój numer PESEL oraz imię i nazwisko.

    Jeśli urzędnik nie wyda ci prawa jazdy – możesz się odwołać. Masz na to 14 dni od otrzymania odmowy. Odwołanie skieruj do samorządowego kolegium odwoławczego, ale złóż w urzędzie, który odmówił ci wydania prawa jazdy.

    • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622 i 1123)
    • Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231 z późn. zm.)
    • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 702 oraz z 2019 r. poz. 406)

  • Każdy, kto ma taką kartę – nie ma znaczenia, czy jest ważna.

    Sprawę można też załatwić przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.

    • wniosek o wydanie prawa jazdy – pobierz plik (format pliku PDF, rozmiar 1,5 mb) – i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie. Zaznacz w nim, jak chcesz odebrać gotowy dokument – w urzędzie czy pocztą.
    • orzeczenie lekarskie,
    • potwierdzenie opłaty za wydanie prawa jazdy,
    • aktualne zdjęcie – sprawdź, jak powinno wyglądać zdjęcie do prawa jazdy,
    • dowód osobisty albo paszport,
    • paszport albo kartę pobytu – jeśli jesteś cudzoziemcem,
    • kartę motorowerową – jeśli ją masz,
    • zaświadczenie od dyrektora szkoły, który wydał ci kartę motorowerową – jeśli karta została przez ciebie zgubiona,
    • pisemną zgodę rodzica albo opiekuna prawnego – jeśli masz mniej niż 18 lat. Pamiętaj, że twój rodzic albo opiekun prawny podpisuje taki dokument przy urzędniku. Dlatego najlepiej pójdźcie razem do urzędu.
    1. Zapłać za wydanie prawa jazdy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
    2. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    3. Złóż wniosek i potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
    4. Sprawdź, czy twoje prawo jazdy jest już gotowe. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
    5. Odbierz gotowe prawo jazdy.
    • w urzędzie miasta, w którym mieszkasz – jeśli jest to miasto na prawach powiatu,
    • w urzędzie dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie,
    • w starostwie powiatu, w którym mieszkasz.

    Masz 2 możliwości złożenia dokumentów do urzędu:

    • zanosisz osobiście,
    • wysyłasz pocztą.
  • 100 zł za wydanie prawa jazdy.

    Zadzwoń lub spytaj osobiście w urzędzie, w którym chcesz złożyć wniosek, jak możesz zapłacić.

    Zazwyczaj możesz to zrobić:

    • w kasie urzędu,
    • przelewem na konto urzędu.

    Potwierdzenie opłaty zanieś razem z wnioskiem albo wyślij mailem do urzędu – adres znajdziesz na jego stronie internetowej. 

    • do 9 dni roboczych od złożenia wniosku,
    • do 2 miesięcy – wyjątkowo, jeśli urząd musi wyjaśnić twoją sytuację (na przykład jeśli masz zakaz prowadzenia pojazdów).

    Sprawdź, czy twoje prawo jazdy jest już gotowe na stronie www.info-car.pl. Wystarczy, że podasz swój numer PESEL oraz imię i nazwisko.

    Jeśli urzędnik nie wyda ci prawa jazdy – możesz się odwołać. Masz na to 14 dni od otrzymania odmowy. Odwołanie skieruj do samorządowego kolegium odwoławczego, ale złóż w urzędzie, który odmówił ci wydania prawa jazdy.

    • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622 i 1123)
    • Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231 z późn. zm.)
    • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 702 oraz z 2019 r. poz. 406)

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 10:11

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Infrastruktury

{"register":{"columns":[]}}