Wymień prawo jazdy
Przeprowadzasz się lub zmieniasz nazwisko i twoje prawo jazdy jest nieważne? Wymień je. Sprawdź, jak to zrobić.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Kto musi wymienić
Każdy, kto zmienił:
- imię lub nazwisko.
Każdy, kogo:
- prawo jazdy straciło ważność,
- kategoria prawa jazdy straciła ważność.
Sprawę można też załatwić przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- wniosek o wydanie prawa jazdy - otwórz plik w nowym oknie (plik PDF, rozmiar 34 kb) – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie. Zaznacz w nim, jak chcesz odebrać gotowy dokument – w urzędzie czy pocztą,
- aktualne zdjęcie – sprawdź, jak powinno wyglądać zdjęcie do prawa jazdy,
- potwierdzenie opłaty za prawo jazdy,
- dowód osobisty albo paszport,
- paszport albo kartę pobytu – jeśli jesteś cudzoziemcem,
- prawo jazdy,
- orzeczenie lekarskie.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Sprawdź, czy masz ważne badania lekarskie i psychologiczne – są ważne tak długo, jak twoje uprawnienia do kierowania pojazdami.
- Jeśli nie są ważne albo masz skierowanie na nowe badania – idź do lekarza, który je robi. Po badaniu dostaniesz orzeczenie lekarskie lub psychologiczne.
- Zbierz potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Zapłać za wydanie prawa jazdy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
- Zanieś lub wyślij wniosek i potrzebne dokumenty do urzędu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
- Sprawdź, czy twoje prawo jazdy jest już gotowe. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
- Odbierz gotowy dokument.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
- w urzędzie miasta, w którym mieszkasz – jeśli jest to miasto na prawach powiatu,
- w urzędzie dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie,
- w starostwie powiatu, w którym mieszkasz.
Masz 2 możliwości złożenia wniosku:
- zanosisz osobiście,
- wysyłasz pocztą.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
100 zł za wydanie prawa jazdy.
Zadzwoń lub spytaj osobiście w urzędzie, w którym chcesz złożyć wniosek, jak możesz zapłacić. Zazwyczaj możesz to zrobić:
- w kasie urzędu,
- przelewem na konto urzędu.
Potwierdzenie opłaty zanieś razem z wnioskiem do urzędu.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
- do 9 dni roboczych od złożenia wniosku,
- do 2 miesięcy – wyjątkowo, jeśli urząd musi wyjaśnić twoją sytuację (na przykład jeśli masz zakaz prowadzenia pojazdów).
Sprawdź, czy twoje prawo jazdy jest już gotowe na stronie www.kierowca.pwpw.pl lub www.info-car.pl. Wystarczy, że podasz swój numer PESEL oraz imię i nazwisko.
Jeśli urzędnik nie wyda ci prawa jazdy – możesz się odwołać. Masz na to 14 dni od otrzymania odmowy. Odwołanie skieruj do samorządowego kolegium odwoławczego, ale złóż w urzędzie, który odmówił ci wydania prawa jazdy.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622 i 1123)
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 702)
Ostatnia aktualizacja: 10.07.2023 10:08
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Infrastruktury