Wyślij pismo ogólne
Chcesz załatwić nietypową sprawę przez internet? Złożyć podanie, wniosek, skargę lub zgłoszenie? Wypełnij formularz pisma ogólnego i wyślij go do wybranego urzędu lub podmiotu publicznego.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Co to jest pismo ogólne
To pismo, które służy do komunikacji z administracją w sprawach, które możesz załatwić przez internet i które nie mają oddzielnych formularzy.
Możesz nam zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, żądanie, podanie lub wniosek. Za pomocą pisma ogólnego możesz uzupełnić złożony wniosek lub przekazać dokument, zaproszenie na wydarzenie lub petycję do urzędu. Uzupełnij formularz na komputerze i wyślij do wybranego podmiotu publicznego. Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma. To potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.
Pismo ogólne piszesz, jeśli:
- chcesz się z nami skontaktować,
- przepisy umożliwiają wysłanie wniosku przez internet,
- nie ma specjalnego formularza do załatwienia twojej sprawy.
Sprawdź, czy jest formularz dla twojej sprawy – na przykład jeśli chcesz mieć dostęp do informacji publicznej, wyślij specjalny, przeznaczonydo tego formularz.
-
Rozwiń tekst
Kto może wysłać
Każdy, kto chce wysłać pismo ogólne i ma konto na platformie ePUAP.
Potrzebujesz do tego profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- dane do logowania przez login.gov.pl (może to być login z hasłem do profilu zaufanego lub e-dowód),
Dodatkowe informacje na temat sposobów logowania znajdziesz na stronie informacyjnej login.gov.pl.
- załączniki w wersji elektronicznej – jeśli będą potrzebne.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj potrzebne dane. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Kliknij przycisk Wyślij pismo ogólne.
- Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.
- Wypełnij formularz.
- Dodaj potrzebne załączniki.
- Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij.
- Wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
- Czekaj na odpowiedź. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
Do urzędu lub innego podmiotu publicznego, który ma elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) na platformie ePUAP. Są to na przykład ministerstwa, urzędy centralne, urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy skarbowe, szkoły publiczne, stacje sanitarno-epidemiologiczne (sanepid), ośrodki pomocy społecznej, a także publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
Ta usługa jest przeznaczona do tego, aby komunikować się z podmiotami publicznymi. Nie możesz wysłać pisma ogólnego do osoby prywatnej.
Jeśli nie wiesz, czy instytucja, do której chcesz wysłać pismo, ma elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) – sprawdź listę adresatów w formularzu pisma ogólnego. Wpisz całą nazwę, a nie jej skrót.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Czas oczekiwania na odpowiedź zależy od rodzaju twojej sprawy lub od stopnia jej skomplikowania.
Odpowiedź otrzymasz:
- elektronicznie:
- na „Moją skrzynkę” w mObywatel.gov.pl. Aby sprawdzić skrzynkę:
- kliknij przycisk Zaloguj w prawym górnym rogu strony,
- zaloguj się, a nastęnie wpisz kod, który dostaniesz w wiadomości SMS,
- rozwiń menu boczne po lewej stronie i wybierz zakładkę Twoje skrzynki. Znajdziesz się w zakładce ,,Moje skrzynki",
- na „Moją skrzynkę” w mObywatel.gov.pl. Aby sprawdzić skrzynkę:
- na „Moją skrzynkę” w ePUAP. Aby sprawdzić skrzynkę:
- wejdź na ePUAP i zaloguj się,
- kliknij Moja skrzynka na górze po prawej stronie,
- pocztą tradycyjną – jeśli zaznaczysz takie pole wyboru w formularzu pisma ogólnego.
- elektronicznie:
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
- Jeśli chcesz przesłać dokument, który podpisała więcej niż jedna osoba:
- skorzystaj z usługi "Podpisz dokument elektronicznie",
- następnie dodaj dokument jako załącznik do pisma ogólnego.
- Możesz dodać więcej niż jeden załacznik, ale rozmiar wszystkich załączników nie może być większy niż 150 MB.
- Wysłane pisma ogólne możesz sprawdzić w „Mojej skrzynce” w mObywatel.gov.pl lub ePUAP. Szczegóły, jak sprawdzić „Moją skrzynkę”, znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
- Jeśli chcesz przesłać dokument, który podpisała więcej niż jedna osoba:
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (Dz.U. 2018 poz. 180)
Ostatnia aktualizacja: 09.05.2024 14:11
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji