Zastrzeż lub cofnij zastrzeżenie numeru PESEL podopiecznego lub innej osoby
Chcesz zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL osoby pełnoletniej, którą się opiekujesz lub od której masz pełnomocnictwo szczególne? Możesz to zrobić tylko w urzędzie.
Jeśli działasz jako pełnomocnik, możesz tylko zastrzec numer PESEL osoby, którą reprezentujesz – nie możesz cofnąć zastrzeżenia.
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) mają obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.
Sprawdź też, co zrobić, jeśli chcesz zastrzec swój numer PESEL lub cofnąć zastrzeżenie.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Na czym to polega
Zastrzeż numer PESEL podopiecznego lub innej osoby, od której masz pełnomocnictwo szczególne, aby uchronić ją przed nieuprawnionym wykorzystaniem jej numeru PESEL przez inne osoby.
Pamiętaj jednak, że w niektórych sytuacjach należy cofnąć zastrzeżenie, np. gdy twój podopieczny ubiega się o kredyt. Później możesz zastrzec numer PESEL ponownie.
-
Rozwiń tekst
Kto może zastrzec
- opiekun prawny,
- kurator,
- pełnomocnik.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- wniosek o zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL (plik .pdf, 0.62 MB),
- swój dokument tożsamości: dowód osobisty (możesz okazać dowód w aplikacji mObywatel) lub paszport,
- jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem – dokument, który to potwierdza, na przykład orzeczenie sądu,
- jeśli działasz jako pełnomocnik – dokument, który potwierdza, że jesteś pełnomocnikiem osoby, która nie może złożyć wniosku z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody (pełnomocnictwo szczególne) i uzasadnenie okoliczności, w których skadasz wniosek.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Wypełnij wniosek. Wzór wniosku znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować. Jeśli urzędnik wydrukuje ci wniosek z systemu teleinformatycznego – sprawdź, czy dane są poprawne.
- Podpisz wniosek.
- Złóż wniosek.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz wniosek
W dowolnym urzędzie gminy.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Usługa zostanie zrealizowana od razu. Urzędnik przyjmie wniosek, wprowadzi go do systemu i wyda ci potwierdzenie zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
-
Rozwiń tekst
Kontakt
Jeśli masz problem z zastrzeżeniem lub cofnięciem zastrzeżenia numeru PESEL:
- napisz na adres e-mail: zastrzeganie-pomoc@cyfra.gov.pl lub
- zadzwoń pod numer +48 422 535 460
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
Ostatnia aktualizacja: 29.10.2024 13:52
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Centralny Ośrodek Informatyki
Instytucja odpowiedzialna za dokument: Ministerstwo Cyfryzacji