Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby – unieważnij dowód
Dowód twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem, zaginął albo został uszkodzony? Zgłoś to jak najszybciej w urzędzie gminy albo przez Internet.
Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni dowód.
Dowód osobisty twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem został ukradziony? Wystarczy, że zgłosisz to policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji.
Możesz unieważnić każdy dowód swojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem – zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 roku.
Jeśli myślisz, że dowód twojego dziecka lub podopiecznego jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z innej usługi. Możesz czasowo zawiesić zaginiony dowód i wycofać jego zawieszenie, kiedy go znajdziesz. Sprawdź, jak to zrobić – zgłoś lub cofnij zawieszenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby. Z tej usługi możesz skorzystać tylko wtedy, gdy zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku.
Jeśli zgłosisz utratę dowodu osobistego osoby, która ukończyła 18 lat, jej numer PESEL zostanie zastrzeżony z urzędu.
Jeśli zawiesisz ważność dowodu osobistego osoby, która ukończyła 18 lat, możesz również zastrzec jej numer PESEL.
Sprawdź, jak zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL podopiecznego lub innej osoby.
Informacje:
Jeśli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego swojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak uzyskać e-dowód.
Jeśli osoba, której jesteś pełnomocnikiem, ma w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, musi skontaktować się z tym dostawcą. Usługa nie unieważni tego podpisu.
-
Rozwiń tekst
Kto może zgłosić
- rodzic,
- opiekun,
- kurator,
- pełnomocnik.
Koniecznie zaadresuj zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- jeśli zgłaszasz, że dowód osobisty jest uszkodzony – przygotuj uszkodzony dowód osobisty,
- jeśli jesteś opiekunem lub kuratorem – dokument, który to potwierdza, na przykład orzeczenie sądu,
- jeśli jesteś rodzicem – możesz (ale nie musisz) dołączyć do wniosku akt urodzenia dziecka,
- jeśli działasz jako pełnomocnik – dokument, który potwierdza, że jesteś pełnomocnikiem (pełnomocnictwo szczególne).
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
- System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Wybierz, co chcesz zgłosić – utratę albo uszkodzenie dowodu.
- Wybierz urząd, który wydał dowód. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu – dostarcz go do tego urzędu.
- Zaznacz, czy jesteś rodzicem, opiekunem, kuratorem, czy pełnomocnikiem. Sprawdź poprawność swoich danych.
- Wybierz, czy i w jaki sposób chcesz dostać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- podpisem zaufanym,
- e-dowodem,
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- Przeniesiesz się na stronę pz.gov.pl.
- Na swoją skrzynkę ePUAP dostaniesz:
- swoje zgłoszenie,
- urzędowe potwierdzenie wysłania zgłoszenia (UPP),
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, jeśli w zgłoszeniu jest zaznaczona ta opcja (dostaniesz je, gdy urzędnik je zarejestruje).
- Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.
Jeśli w twoim zgłoszeniu urzędnik stwierdzi braki lub błędy, wyśle ci wiadomość na skrzynkę ePUAP. Sprawdzaj swoją skrzynkę – twoja odpowiedź na wiadomość urzędnika przyspieszy załatwienie sprawy.
Jeżeli twoje dziecko lub podopieczny potrzebują nowego dowodu – złóż wniosek o jego wydanie. Sprawdź, jak uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego.
Jeśli dowodu potrzebuje osoba, której jesteś pełnomocnikiem – wniosek o jego wydanie musi złożyć osobiście. Sprawdż, jak uzyskać dowód osobisty.
Twoje dziecko lub podopieczny otrzymają nowy dowód po unieważnieniu starego, zgłoszonego dokumentu. Sprawdź, czy dowód został już unieważniony.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni dowód osobisty twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Zatrzymaj zaświadczenie – może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
Jeżeli dowód twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem zaginął – zgłoś to w dowolnym banku. Dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo swojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem i ochronisz ich przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli dziecko, podopieczny lub osoba, której jesteś pełnomocnikiem nie ma konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
-
Rozwiń tekst
Kto może zgłosić
- rodzic,
- opiekun,
- kurator,
- pełnomocnik.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, plik .pdf, 894 kB – wydrukuj go albo poproś o niego w urzędzie, a następnie wypełnij,
- jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – dowód osobisty dziecka lub podopiecznego,
- inny dokument tożsamości dziecka lub podopiecznego, na przykład paszport – jeśli go ma,
- swój dokument tożsamości,
- jeśli działasz jako opiekun lub kurator – dokument, który to potwierdza,
- jeśli działasz jako pełnomocnik – dokument, który potwierdza, że jesteś pełnomocnikiem (pełnomocnictwo szczególne).
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Złóż formularz w urzędzie gminy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
Jeżeli twoje dziecko lub podopieczny potrzebują nowego dowodu – złóż wniosek o jego wydanie. Sprawdź, jak uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego.
Jeśli dowodu potrzebuje osoba, której jesteś pełnomocnikiem – wniosek o jego wydanie musi złożyć osobiście. Sprawdż, jak uzyskać dowód osobisty.
Twoje dziecko lub podopieczny otrzymają nowy dowód po unieważnieniu starego, zgłoszonego dokumentu. Sprawdź, czy dowód już został unieważniony.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
W dowolnym urzędzie gminy.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Urzędnik od razu unieważni dowód osobisty twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem. Dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Zatrzymaj je – może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
Jeżeli dowód twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem, zaginął – zgłoś to w dowolnym banku. Dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo swojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem i ochronisz ich przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli dziecko lub podopieczny nie ma konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
-
Rozwiń tekst
Kto może zgłosić
- rodzic,
- opiekun,
- kurator,
- pełnomocnik.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, plik .pdf, 894 kB – wydrukuj go i wypełnij albo poproś o niego w konsulacie, a następnie wypełnij,
- jeśli zgłaszasz, że dowód osobisty jest uszkodzony – przygotuj uszkodzony dowód osobisty,
- inny dokument tożsamości dziecka lub podopiecznego, na przykład paszport – jeśli go ma,
- swój dokument tożsamości,
- jeśli działasz jako opiekun lub kurator – dokument, który to potwierdza,
- jeśli działasz jako pełnomocnik – dokument, który potwierdza, że jesteś pełnomocnikiem (pełnomocnictwo szczególne).
Jeśli składasz formularz pocztą lub faksem, przygotuj tylko:
- formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- jeśli zgłaszasz, że dowód osobisty jest uszkodzony – przygotuj uszkodzony dowód osobisty.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Wypełnij wydrukowany wniosek. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Złóż formularz w najbliższym polskim konsulacie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
Jeżeli twoje dziecko lub podopieczny potrzebują nowego dowodu – złóż wniosek o jego wydanie. Sprawdź, jak uzyskać dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego.
Jeśli dowodu potrzebuje osoba, której jesteś pełnomocnikiem - wniosek o jego wydanie musi złożyć osobiście. Sprawdż, jak uzyskać dowód osobisty.
Twoje dziecko lub podopieczny otrzymają nowy dowód po unieważnieniu starego, zgłoszonego dokumentu. Sprawdź, czy dowód został już unieważniony.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
Formularz możesz złożyć:
- osobiście,
- pocztą,
- faksem.
Złóż go w najbliższym polskim konsulacie albo tam go prześlij. Sprawdź adres konsulatu w kraju, w którym jesteś.
Uszkodzony dowód wyślij pocztą albo zanieś do konsulatu.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Dowód osobisty dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem będzie unieważniony tak szybko, jak to możliwe. Konsul przekaże sprawę do urzędu gminy, który wydał ten dowód. Kiedy urząd dostanie zgłoszenie – od razu go unieważni.
Jeśli zgłosisz utratę osobiście w konsulacie – dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu osobistego.
Jeśli wyślesz formularz pocztą lub faksem – koniecznie zaznacz w formularzu, że chcesz dostać drogą np. pocztową zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Zatrzymaj zaświadczenie – może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
Zaświadczanie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
Jeżeli dowód twojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem zaginął – zgłoś to w dowolnym banku. Dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo swojego dziecka, podopiecznego lub osoby, której jesteś pełnomocnikiem i ochronisz ich przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.
Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli, podopieczny lub osoba, której jesteś pełnomocnikiem nie ma konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
Ostatnia aktualizacja: 17.11.2023 10:53
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji