Bezpieczeństwo skrzynek pocztowych i kont w mediach społecznościowych NASK
Ważne zasady bezpiecznego użytkowania poczty elektronicznej i mediów społecznościowych
W szczególności nie..
- Nie używaj prywatnych kont poczty elektronicznej i komunikatorów do korespondencji służbowej
- Nie używaj prywatnych komputerów i telefonów do spraw służbowych
- Nie używaj służbowych komputerów i telefonów do spraw prywatnych
(w szczególności do czytania prywatnej poczty elektronicznej). - Nie udostępniaj ich członkom rodziny.
Zalecenia
- Logując się na konto zawsze sprawdź czy domena danego portalu jest prawidłowa.
Domena to nazwa zawierająca się między https://, a pierwszym kolejnym znakiem / - Ignoruj wszystkie inne prośby o podanie swojego hasła, nawet jeżeli komunikat wygląda oficjalnie,
wymaga natychmiastowej reakcji i grozi deaktywacją konta - Wszystkie podejrzane wiadomości na skrzynce służbowej zgłaszaj administratorom w swojej organizacji
- O wszystkie podejrzane wiadomości na prywatnej skrzynce możesz zapytać CERT Polska
(https://incydent.cert.pl / cert@cert.pl ) - Szczególnie podejrzane są wiadomości:
- Zawierające załączniki, zwłaszcza archiwa i dokumenty Office z hasłem podanym w treści wiadomości
- Wiadomości zmuszające do podjęcia natychmiastowej reakcji
Bezpieczeństwo haseł
- Stosuj długie hasła (powyżej 14 znaków)
- Dobrą metodą na długie hasło jest wymyślenie całej frazy, składającej się z kilku słów, np. 2CzerwoneRoweryJedzaNalesniki
- Unikaj haseł, które łatwo powiązać z publicznymi informacjami na temat Twojej osoby
np. zawierających nazwisko, datę urodzenia itp. - Hasło zmieniamy wtedy, gdy mamy podejrzenie, że mogła poznać je inna osoba. Nie ma potrzeby cyklicznej zmiany hasła.
- Nie używaj tego samego hasła więcej niż raz (w szczególności do konta email, banku i innych wrażliwych kont)
- Dla ułatwienia korzystaj z menedżerów haseł. Te wbudowane w przeglądarkę czy telefon są bezpieczne i proste w użyciu
Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe
(tzw. 2FA) tam gdzie jest to możliwe
- Uwierzytelnianie dwuskładnikowe w poczcie elektronicznej i w kontach społecznościowych jest konieczne
- Jeżeli obecny dostawca Twojej poczty nie udostępnia uwierzytelniania dwuskładnikowego, zmień go
- Najlepszym drugim składnikiem uwierzytelniania i jedynym odpornym na ataki phishingowe jest token sprzętowy U2F (np. YubiKey),
Zweryfikuj wszystkie dane kontaktowe
- w ustawieniach profilu poczty elektronicznej i mediów społecznościowych; dobra alternatywna metoda kontaktu ułatwi odzyskanie utraconego konta
- Jeżeli podejrzewasz, że ktoś mógł włamać się na twoje konto:
- zmień hasło,
- sprawdź dostępną w profilu historię logowania
- zakończ wszystkie aktywne sesje
Nie zaniedbuj aktualizacji
systemu operacyjnego i programów na używanym komputerze
- Posiadaj aktualny program antywirusowy
- VPN nie chroni przed atakami phishingowymi i złośliwym oprogramowaniem!
- Do wrażliwej prywatnej komunikacji używaj komunikatorów szyfrowanych end-to-end, np. Signala
- Używaj opcji automatycznego kasowania wiadomości po upływie określonego czasu – nie da się ukraść czegoś, czego już nie ma