Horyzontalny Punkt Kontaktowy Polska Centralna przedstawia grant HECATE
30.09.2024
Horyzont Europa wspiera transformację energetyczną. Projekt: Hybrid Electric Regional Aircraft Distribution Technologies.
Realizowany przez Politechnikę Łódzką, Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska projekt o akronimie HECATE – „HYBRID ELECTRIC REGIONAL AIRCRAFT DISTRIBUTION TECHNOLOGIES”, świetnie wpisuje się w tematykę transformacji energetycznej. Koordynatorem przedsięwzięcia wartego ponad 45 milionów Euro jest firma Collins Aerospace, a w konsorcjum liczącym 37 partnerów z 11 krajów silnie reprezentowany jest przemysł lotniczy. HECATE składa się z kluczowych partnerów branżowych zajmujących się dystrybucją energii elektrycznej w samolotach, w tym liderów rynku zarówno samolotów, jak i producentów, współpracujących z najlepszymi ośrodkami badawczymi, uniwersytetami i kluczowymi MŚP w UE. Koordynatorem projektu na Politechnice Łódzkiej jest dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska.
Jak rezultaty projektu wpłyną na proces transformacji energetycznej?
Wyzwanie jest bardzo ambitne. Przemysł lotniczy dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a więc zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 r. Kluczem do sukcesu jest rozwój regionalnych samolotów o napędzie hybrydowo-elektrycznym. I tu właśnie tkwi sedno projektu, czyli rozwój nowych technologii dostarczania energii elektrycznej do tego typu maszyn. Wykorzystanie hybrydowo-elektrycznych układów napędowych spowoduje wzrost mocy elektrycznej z setek kilowatów w dzisiejszych samolotach do poziomów megawatów w samolotach przyszłości. Potrzebne będą zatem nowe technologie rozdziału wysokiego napięcia. Firma Collins ma wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu systemów zasilania elektrycznego do najbardziej zaawansowanych samolotów na świecie, a jej specjaliści rozwijają technologie nowej generacji, o niskim śladzie węglowym, które są integralną częścią „zrównoważonego lotu”. Udział lotnictwa w śladzie węglowym jest niezaprzeczalny. Transport lotniczy odpowiada za emisję ok. miliarda ton dwutlenku węgla rocznie, a to odpowiada z kolei ok. 2,3-2,5% rocznej globalnej antropogenicznej emisji dwutlenku węgla. Porównując pozostałe środki transportu, lotnictwo odpowiada za blisko 12% emisji. Dlatego tak ważne jest, głownie ze środowiskowego punku widzenia, aby mieć wiedzę na temat śladu węglowego generowanego przez przemysł lotniczy, aby móc podjąć konkretne działania mające na celu jego zminimalizowanie w najbliższych latach. Konsorcjum projektu jest bardzo duże, każdy partner dostarcza swoją specjalistyczną wiedzę doświadczenie, technologię a jednocześnie wyniki prac poszczególnych zespołów, muszą współgrać z całością przedsięwzięcia.
Rolą Politechniki Łódzkiej w tym projekcie jest analiza śladu węglowego dla opracowywanych technologii i materiałów. Dzięki wykorzystaniu komercyjnego oprogramowania GaBi możliwe będzie wykonanie analiz w oparciu o normy ISO 14044:2006, a ich wyniki pozwolą na porównanie śladu węglowego nowoczesnych technologii, z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami. Na podstawie analiz wyłonione zostaną technologie i materiały o najniższym śladzie węglowym, które zostaną wybrane to produkcji prototypu. Jest to pierwszy krok do tego, aby samoloty o napędzie hybrydowo-elektrycznym mogły być już w najbliższych latach dostępne dla pasażerów, szczególnie na krótkich trasach.
Projekt HECATE, dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska, Politechnika Łódzka, www.hecate-project.eu