W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pakiet pomocy dla powodzian

Logo Ministerstwa Finansów
Logo KAS
Napis Pakiet pomocy dla powodzian
  • Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na ten moment zabezpieczyliśmy środki w wysokości 2 mld zł.
  • Województwa dolnośląskie, opolskie, śląskie i lubuskie na bieżąco otrzymują środki na wypłatę zasiłków celowych.
  • Rozmawiamy ze stroną samorządową o przeznaczeniu rezerwy w wysokości 738 mln zł dla gmin objętych powodzią.
  • Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź mają wydłużone terminy płatności najważniejszych podatków.
  • W trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej będzie można wystąpić o umorzenie zobowiązań podatkowych.
  • Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej i nieopodatkowanej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy, niezależnie od wysokości raty kredytu.
  • Dla darowizn towarów i usług przekazywanych w związku z pomocą poszkodowanym wskutek powodzi obowiązuje 0% stawka VAT, taka sama stawka dotyczy darowizn materiałów budowlanych na odbudowę lub remont nieruchomości zniszczonych wskutek powodzi.

Środki w budżecie państwa 

Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych zabezpieczyliśmy w budżecie na ten moment środki w wysokości 2 mld zł. Środki będą zwiększane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.

Województwa dolnośląskie, opolskie, śląskie i lubuskie na bieżąco otrzymują środki na wypłatę zasiłków celowych dla rodzin lub osób poszkodowanych w wyniku powodzi.

Dodatkowo zwiększyliśmy budżet wojewody dolnośląskiego i opolskiego z przeznaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowych i usuwanie skutków powodzi.

Ministerstwo Finansów będzie wnioskowało do strony samorządowej, aby dostępna rezerwa w wysokości 738 mln zł była przeznaczona dla gmin objętych powodzią. Podział rezerwy nastąpi po zebraniu informacji o wysokości strat w infrastrukturze.

Wsparcie przedsiębiorców

Podatki

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mają wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT i CIT.

W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r.

W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczy zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Analogiczne rozwiązanie będzie dotyczyć ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tzw. podatku minimalnego od budynków oraz tych podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy.

Odroczenie dotyczy również podatku odprowadzanego przez przedsiębiorcę do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.

Powyższe rozwiązania dotyczą przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.

Równocześnie przesuwamy terminy składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK-VAT do 25 listopada 2024 (dotyczy tych deklaracji oraz informacji, których terminy złożenia przypadają w okresie od września do października 2024 r.).

W zakresie nieobjętym rozporządzeniem w dalszym ciągu będzie można wystąpić w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej o umorzenie zobowiązań podatkowych.

Dodatkowe ulgi podatkowe

W przypadku przekazania na własność nieodpłatnie poszkodowanym przedsiębiorcom środków trwałych lub sfinansowania ich zakupu, przedsiębiorcy mają możliwość zaliczania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, do końca następnego roku kalendarzowego.

Przedsiębiorcy użyczający poszkodowanym środków trwałych mają możliwość kontynuowania odpisów amortyzacyjnych i zaliczania ich w koszty uzyskania przychodów. Ulgi te obowiązują do końca następnego roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem drugiego (działa na przestrzeni całego okresu amortyzacji).

W zakresie opłaty skarbowej zwolnienie czynności urzędowych, wydania zaświadczeń lub zezwoleń, złożenie pełnomocnictwa, prokury, jego odpisu, wypisu, kopii w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi – dokonanych/złożonych/wydanych do 15 września 2025 r.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej i przesunięcie terminów związanych ze zgłoszeniami w zakresie kas fiskalnych

27 września 2024 r. wydano rozporządzenia Ministra Finansów wydłużające terminy związane ze zgłaszaniem do naczelnika urzędu skarbowego informacji dotyczących używania kas fiskalnych lub ich utraty. Rozporządzenia dotyczą terminów przypadających od 16 września 2024 r. W rozporządzeniu zostały również zawarte przepisy odraczające terminy obowiązkowych przeglądów kas rejestrujących i ich fiskalizacji. 

11 października 2024 r. wydano rozporządzenie Ministra Finansów umożliwiające skorzystanie z ulgi na zakup kas rejestrujących w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych przez podatników w wyniku powodzi. Rozporządzenie przewiduje odliczenie lub zwrot kosztu zakupu kas rejestrujących nabytych w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych na skutek powodzi efektywnie w wysokości 2000 zł. Rozwiązanie dotyczy przedsiębiorców, którzy utracili swoje kasy rejestrujące na skutek powodzi, posiadają odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzą działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej oraz spełniają warunki przewidziane w rozporządzeniu. O zwrot kwoty zakupu wyżej wymienionych kas mogą występować zarówno podatnicy VAT czynni jak i zwolnieni. 

Dodatkowo producenci i importerzy kas fiskalnych zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zadeklarowali pomoc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu badań kas, które uległy uszkodzeniu w powodzi, oraz specjalną ofertę dla przedsiębiorców, którzy utracili kasy w wyniku powodzi.

Działania Krajowej Administracji Skarbowej

W celu uzyskania informacji dotyczących uprawnień osób i firm poszkodowanych w powodzi podatnicy mogą dzwonić na Infolinię KAS:

  • (+48) 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)
  • 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)

Po dodzwonieniu się pod podany numer, należy wybrać 2 w celu połączenia się z konsultantami, którzy pracują w dni powszednie w godz. 8.00-18.00. 

Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.

W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.

Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe - tymczasowe punkty obsługi podatników.

Inne działania dla poszkodowanych

Wsparcie kredytobiorców

Z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK) mogą skorzystać poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy (czyli wg ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej - kredyt hipoteczny wzięty na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, m.in. nabycie, budowę, przebudowę i remont), jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego oraz których dom czy mieszkanie, którego dotyczy kredyt, zostały uszkodzone lub zniszczone w trakcie powodzi. Kredytobiorca może złożyć wniosek do swojego kredytodawcy (banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej) do 31 grudnia 2024 r. Wniosek może być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym przez system bankowości elektronicznej.

FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty i waluty, w której udzielono kredytu. Pomoc ta będzie zwolniona z opodatkowania.

VAT 0% dla darowizn towarów i usług

Stawka 0% VAT jest stosowana dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.

Z rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny na cele związane z pomocą ofiarom powodzi. Dotyczy ono wsparcia realizowanego za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju kataklizmach, tj.: organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Szczegóły w komunikacie.

Stawka 0% może być stosowana dla darowizn dokonanych od 12 września do 31 grudnia 2024 r.

VAT 0% dla darowizn materiałów budowlanych

Od 24 września 2024r. obowiązuje rozporządzenie umożliwiające stosowanie 0% stawki VAT dla darowizn materiałów budowlanych przekazywanych na rzecz poszkodowanych, których nieruchomości uległy zniszczeniu wskutek wrześniowego kataklizmu.

Stawka 0% jest stosowana do darowizn takich materiałów przekazywanych bezpośrednio na rzecz:

  • osób fizycznych,
  • podmiotów prowadzących działalność:
    • edukacyjną,
    • kulturalną,
    • w zakresie ochrony zdrowia,
    • opieki społecznej,
    • opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku,
    • w zakresie zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów,

których nieruchomości usytuowane są na terenie gmin objętych kataklizmem oraz którzy posiadają formalne prawo do dysponowania tymi nieruchomościami.

Stawka 0% może być stosowana do darowizn materiałów budowlanych dokonanych od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. 24 września 2024 r., do 31 marca 2025 r. Celem rozwiązania jest ułatwienie odbudowy lub remontu zniszczonych w wyniku powodzi budynków i budowli, a tym samym szybszy powrót mieszkańców obszaru dotkniętego klęską do normalnego życia.

Szczegóły w komunikacie.

Podatki

W zakresie podatku PCC oraz podatku od spadków i darowizn termin złożenia zgłoszenia, zeznania podatkowego i deklaracji wydłużony zostaje do 31 stycznia 2025 r. (dotyczyć to będzie tych informacji podatkowych, których termin upłynąłby w okresie od 19 września do 31 października 2024 r.).

Wszyscy poszkodowani mają wydłużone terminy złożenia deklaracji i zapłaty podatku PCC oraz złożenia zeznań i zgłoszeń w podatku od spadków i darowizn.

Powyższe rozwiązania dotyczą podatników poszkodowanych w wyniku powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.

Dodatkowe ulgi przyznane na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi w zakresie podatków dochodowych zwolnienie dotyczy dochodów (przychodów) poszkodowanego otrzymanych na usuwanie skutków powodzi z tytułu:

  • nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń,
  • darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa podatku od spadków i darowizn,
  • pomocy uzyskanej z różnych tytułów wymienionych w ustawie.

Ważne! Ze względu na zmieniający się stan prawny tekst jest na bieżąco aktualizowany. Ostatnia aktualizacja z dnia 18 października 2024 r. 

 

{"register":{"columns":[]}}