Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego stacjonuje w Jednostce Ratowniczo- Gaśniczej nr 3 w Bydgoszczy przy ul. Ludwikowo 5.
Rozwój ratownictwa wysokościowego w województwie kuajwkso-pomorskim
Początki istnienia grupy to rok 1997, wtedy to rozpoczął się proces tworzenia specjalistycznej grupy ratownictwa wysokościowego w województwie kujawsko-pomorskim. Grupę utworzono na bazie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 3 w Bydgoszczy. Została ona powołana Rozkazem nr 2/2013 Komendanta Miejskiego PSP w Bydgoszczy z dnia 25 stycznia 2013r. W początkowym okresie grupa składała się z trzech młodszych ratowników wysokościowych i, jak na warunki tamtych lat, szybko się rozwijała. Na koniec roku 2005 SGRW Bydgoszcz liczyła 13 ratowników wysokościowych w tym jednego ratownika i 12 młodszych ratowników wysokościowych. W latach 2006 - 2010 liczba członków grupy zwiększała się, aby osiągnąć stan 25 ratowników. Niewątpliwie duże znaczenie w procesie rozwoju grupy miały kursy specjalistyczne organizowane przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej w latach 2009 – 2015. W chwili obecnej grupa liczy 36 ratowników po kursach specjalistycznych w tym:
młodszy ratownik wysokościowy KSRG 1
ratownik wysokościowy KSRG 12
ratownik wysokościowy KSRG dowódca 16
ratownik śmigłowcowy KSRG 11
ratownik śmigłowcowy KSRG operator 7
SGRW Bydgoszcz wchodzi w skład Centralnego Odwodu Operacyjnego, jej dowódcą jest st. kpt. Krzysztof Bąk, a zastępcą dowódcy st. kpt. Marek Jabłoński.
Charakterystyka Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wysokościowego na bazie Jednostki Ratowniczo- Gaśniczej nr 3 w Bydgoszczy
SGRW Bydgoszcz od czasu powołania uzupełniana była stopniowo w sprzęt specjalistyczny oraz indywidualny dla poszczególnych ratowników. Pierwsze osoby mogące pochwalić się ukończonym kursem wstępnym i podstawowym musiały zadowolić się bardzo okrojonym sprzętem indywidualnym. Samochód stacjonujący w latach 1997-2006r. SLRwys był to Volkswagen T4 w którym mogła jechać obsada trzy-osobowa oraz bardzo mała ilość sprzętu na zabudowie auta. Pod koniec 2006 r. w miejsce starego samochodu SGRW otrzymała samochód ratownictwa wysokościowego LDV pochodzący z JRG1 Bydgoszcz i służący jako samochód ratownictwa wodnego. Ku uciesze strażaków ratowników załoga mogła już liczyć do 5 osób, a zabudowa pozwalała pomieścić więcej posegregowanego sprzętu. Auto posiadało stojący przedział pasażerski który umożliwiał ubieranie się w specjalistyczny sprzęt ratowników oraz budowę odpowiednich układów w trakcie dojazdu do miejsca zdarzenia. Rok 2013 to już wielki skok w przyszłość jeśli chodzi o wyposażenie SGRW w sprzęt specjalistyczny oraz sprzęt indywidualny poszczególnych ratowników. Na stan JRG3 trafia samochód SRwys Mercedes Atego z pełnym wyposażeniem. Kabina samochodu dwu-osobowa, przedział pasażerski z czterema miejscami siedzącymi z zabudową na sprzęt specjalistyczny. W roku 2015 sprzęt SGRW zostaje uzupełniony o samochód lekki ze sprzętem wysokościowym.
Udział SGRW Bydgoszcz w ćwiczeniach i manewrach
Ratownicy wysokościowi KM PSP w Bydgoszczy od wielu lat uczestniczą w ćwiczeniach, manewrach i zawodach specjalistycznych grup wysokościowych PSP, TOPR, GOPR i innych służb wykorzystujących w ratownictwie techniki alpinistyczne. Kontakt z innymi członkami grup w PSP oraz innymi służbami działających w tej specjalizacji, poznanie stosowanych przez nich technik, możliwość prowadzenia działań w obszarach innych niż teren miejski, m.in. w (jaskiniach, górach) i zdobyta w ten sposób wiedza, przekazywana pozostałym członkom grupy w procesie doskonalenia zawodowego, podczas ćwiczeń obiektowych i obozów kondycyjno-szkoleniowych, istotnie wpłynęła na poziom wiedzy i umiejętności praktyczne ratowników wysokościowych woj. kujawsko - pomorskiego. W ciągu roku grupa zalicza od kilku do kilkunastu akcji ratowniczych z wykorzystaniem technik alpinistycznych oraz posiadanych umiejętności.
W chwili obecnej SGRW Bydgoszcz zgodnie z Zasadami Organizacji Ratownictwa Wysokościowego w Krajowym Systemie Ratowniczo - Gaśniczym spełnia standard gotowości operacyjnej poziomu „A” i „B”.