W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tekst odczytywany maszynowo

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie

 

Czym się zajmujemy?

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie stanowi aparat pomocniczy Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Terenem działania Komendy jest obszar miasta Częstochowa oraz powiatu częstochowskiego.

Siedzibą Komendy jest miasto Częstochowa przy ul. Sikorskiego 82/94.

Pracą Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie kieruje Komendant Miejski, który wspomagany, jest przez zastępców oraz naczelników komórek organizacyjnych.

 

Zgodnie z artykułem 13 punkt 6 oraz punkt 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, do zadań Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej należy:

1) kierowanie komendą powiatową (miejską) Państwowej Straży Pożarnej;

2) organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych;

3) organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

4) dysponowanie  oraz  kierowanie  siłami  i środkami  krajowego  systemu ratowniczo-gaśniczego  na  obszarze  powiatu  poprzez  swoje  stanowisko kierowania;

5) kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza  granicę  państwa,  na podstawie  wiążących  Rzeczpospolitą  Polską  umów  i porozumień międzynarodowych;

6) analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

7) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej;

8) współdziałanie  z komendantem  gminnym  ochrony  przeciwpożarowej,  jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie;

8a) współdziałanie  z komendantem  gminnym  związku  ochotniczych  straży pożarnych;

9) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;

10) opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu;

11) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;

12) wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa;

13) wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia;

14) organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego;

15) szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych;

16) inicjowanie  przedsięwzięć  w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;

17) wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie  powiatowej (miejskiej)  Państwowej  Straży  Pożarnej  w sytuacji  zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą  zagrozić  życiu  lub  zdrowiu  dużej  liczby  osób,  mieniu  w wielkich rozmiarach  albo  środowisku  na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego.

Do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej ponadto należy:

1) współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych;

2) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych;

3) realizowanie zadań wynikających z innych ustaw.

 

Kontakt: Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących:

Aby skutecznie komunikować się z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:

1. złożyć wniosek/wysłać pismo na adres: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, ul. Sikorskiego 82/94, 42-200 Częstochowa,

2. załatwić sprawę przy pomocy osoby przybranej,

3. wysłać e-mail na adres: sekretariat@kmpsp.czest.pl,

4. wysłać pismo faxem na numer: 34 361 4993,

5. skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej na numer
telefonu: 47 8510400.

 

 

Wybierając formę komunikacji wymienioną w punkcie 1-4 należy podać następujące informacje:

  • imię i nazwisko osoby uprawnionej,
  • adres korespondencyjny wraz z kodem pocztowym,
  • sposób komunikowania się z osobą uprawnioną – wskazanie adresu
    e-mail, numeru telefonu, numeru faksu,
  • przedmiot rozmowy w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie,
  • obecność osoby przybranej.

Informacje dla osób ze szczególnymi potrzebami niezbędne do wejścia i wjazdu na teren Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie przy ul. Sikorskiego 82/94:

  • budynek Komendy mieści się przy ul. Sikorskiego 82/94, gdzie znajduje się główne wejścia do siedziby Komendy. Po wejściu do holu Komendy należy zwrócić się do strażaka pełniącego służbę dyżurną w okienku po prawej stronie.
  • wejście do budynku jest wyposażone w drzwi dwuskrzydłowe automatyczne.
  • do biura podawczego prowadzą schody, co stanowi utrudnienie dla osób ze szczególnymi potrzebami i poruszających się na wózku inwalidzkim. Wobec tego, każda tego typu wizyta musi zostać poprzedzona wcześniejszą informacją telefoniczną lub mailową. Wejście do Komendy odbywa się wówczas w asyście wyznaczonego pracownika, który odbiera gości
    i kieruje do wyznaczonego miejsca spotkania.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
15.01.2025 15:25 st.kpt. Marcin Caban
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny asp. Adrian Nowak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Tekst odczytywany maszynowo 1.0 15.01.2025 15:25 st.kpt. Marcin Caban

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}