Wydział Operacyjno-Szkoleniowy/Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego
23.11.2020
Naczelnik Wydziału Operacyjno - Szkoleniowego
p.o. mł.bryg. mgr inż. Arkadiusz NOSAL
Zastępca Naczelnika Wydziału
tel. 47 831 49 20
e-mail: mrkmpspnowysacz@straz.krakow.pl
Do zadań Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego należy w szczególności:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze miasta Nowego Sącza
i Powiatu Nowosądeckiego oraz przygotowanie Komendy Miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych; - opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
w działania ratownicze na obszarze miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego; - przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
- analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami
i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę
ze stanowiskiem kierowania Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej; - sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia
i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania; - przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich; - koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG na obszarze działania;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z Komendą Miejską;
- bieżące informowanie rzecznika prasowego Komendanta Miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych na obszarze działania i postępie akcji ratowniczych;
- planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby Komendy Miejskiej i KSRG na obszarze powiatu (miasta);
- organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG na obszarze miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego;
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
i pracowników cywilnych Komendy Miejskiej; - planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania Komendy Miejskiej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w Komendzie Miejskiej;
- koordynowanie realizacji zadań obronnych;
- realizacja zadań dla tzw. „pionu ochrony”, należy realizacja zadań, określonych
w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych
( Dz. U. 2019 r., poz. 742 ze zm.), a w szczególności:-
- pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”,
- prowadzenie kancelarii niejawnej;
- zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie; - opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, a w szczególności szacowanie ryzyka;
- kontrola informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji, a w szczególności okresowa ( co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej,
w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji; - prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę
w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
-
26) również wyznaczony pracownik Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego realizuje zadania
z zakresu spraw obronnych w szczególności dotyczące:
a) koordynowania i nadzorowania przygotowania obronnego w Komendzie Miejskiej,
b) sporządzania dokumentacji planistycznej i sprawdzającej w zakresie przygotowania obronnego Komendy Miejskiej,
c) prowadzenie kancelarii niejawnej,
27) sporządzanie harmonogramów służb strażaków zatrudnionych w stanowisku kierowania Komendanta Miejskiego;
28) planowanie, rozliczanie czasu służby strażaków zatrudnionych w stanowisku kierowania Komendanta Miejskiego;
29) nadzór i koordynowanie poprawności oraz aktualności danych zawartych
w systemie SWD-ST na poziomie Komendy Miejskiej PSP w Nowym Sączu;
30) prowadzenie zadań głównego administratora danych SWD-ST.
31) szczegółowe zasady funkcjonowania stanowiska kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej jest uregulowane oddzielnym regulaminem.
- Pierwsza publikacja:
- 23.11.2020 20:41 st. bryg. Paweł Motyka
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Organizacyjno-Kadrowy
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy/Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 4.0 | 05.06.2024 11:36 st. bryg. Paweł Motyka |
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy/Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 3.0 | 05.06.2024 11:35 st. bryg. Paweł Motyka |
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy/Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 2.0 | 09.02.2021 07:47 st. bryg. Paweł Motyka |
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy/Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 1.0 | 23.11.2020 20:41 st. bryg. Paweł Motyka |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP