W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tekst odczytywalny maszynowo

Czym się zajmujemy?

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Mysłowicach jest urzędem zapewniającym obsługę Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, będącego organem administracji rządowej w sprawach ochrony przeciwpożarowej na terenie miasta Piekary Śląskie podległym Śląskiemu Komendantowi Wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach.

 

Zgodnie z artykułem 12 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, do zadań Komendanta Miejskiego Państwowej

Straży Pożarnej należy:

•    kierowanie Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej;

•    organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych;

•    organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

•    dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu poprzez swoje stanowisko kierowania;

•    kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych;

•    analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

•    organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej;

•    współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie;

•    współdziałanie z komendantem gminnym związku ochotniczych straży pożarnych;

•    rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;

•    opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu;

•    nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;

•    wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa;

•    wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia;

•    organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego;

•    szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych;

•    inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;

•    wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego.

 

Ponadto do zadań komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej należy:

•    współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych;

•    przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych;

•    realizowanie zadań wynikających z innych ustaw.

 

Komendant Miejski PSP w Piekarach Śląskich przy pomocy Komendy Miejskiej realizuje zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej na obszarze Miasta Piekary Śląskie, a w szczególności:

•    jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

•    w razie stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych, uprawniony jest w drodze decyzji administracyjnej do:

•    nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie,

•    wstrzymania robót (prac), zakazania użytkowania maszyn, urządzeń lub środków transportowych oraz eksploatacji pomieszczeń, obiektów lub ich części, jeżeli stwierdzone uchybienia mogą powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru,

•    przynajmniej raz w roku lub na każde polecenie prezydenta i starosty, składa informację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeniach pożarowych powiatu,

•    wykonuje polecenia otrzymane od przewodniczącego zarządu gminy lub powiatu w zakresie właściwości Państwowej Straży Pożarnej, zmierzające do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa wspólnoty samorządowej,

•    współpracuje z zarządem miasta w zakresie wykonania budżetu miasta przeznaczanego na ochronę przeciwpożarową,

•    przedkłada prezydentowi i staroście do zatwierdzenia programy działania komendy miejskiej,

•    przedstawia radzie miasta i powiatu wnioski w sprawie stanowienia aktów prawa miejscowego,

•    zajmuje stanowisko w sprawie przekazania do użytku obiektów budowlanych,

•    uzgadnia plany operacyjno – ratownicze działań podejmowanych na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń na terenie jednostek organizacyjnych, eksploatujących instalacje mogące spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska,

•    przeprowadza kontrole na zlecenie prezydenta i starosty,

•    uzgadnia określone przez organizatora imprezy masowej, szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie, w którym planuje się przeprowadzenie imprezy,

•    opiniuje wniosek organizatora imprezy masowej o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.

 

Informacja:

 

Aby skutecznie kontaktować się z Komendą osoby z niepełnosprawnościami mogą:

1.    Złożyć wniosek lub wysłać pismo na adres: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej  w Piekarach Śląskich, ul. Karola Miarki 14, 41-940 Piekary Śląskie.

2.    Załatwić sprawę przy pomocy osoby przybranej.

3.    Napisać pismo i wysłać je poprzez platformę ePUAP,

 

Poniżej aktywny link do Elektronicznej Skrzynki Podawczej:

SkrytkaESP /KMPSPPiekary/skrytkaESP

 

4.    Napisać wiadomość i wysłać ją na adres e-mailowy sekretariat@kmpsppiekary.pl

5.    Wysłać pismo faksem na nr +48 47 851 72 20.

6.    Spotkać się z pracownikiem w godzinach pracy Komendy. Komenda jest otwarta w dni robocze w godzinach od 7.30 do 15.30. Aby umówić wizytę należy zadzwonić pod numer +48 47 851 72 20 lub wysłać wiadomość na adres mailowy: sekretariat@kmpsppiekary.pl.

 

Wybierając formę komunikacji wymienioną w punkcie 1-5 należy podać następujące informacje:

•    imię i nazwisko,

•    adres korespondencyjny wraz z kodem pocztowym,

•    sposób komunikowania się z osobą uprawnioną – wskazanie adresu e-mail, numeru telefonu, numer faksu,

•    przedmiot rozmowy w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Piekarach Śląskich.

 

W Komendzie Miejskiej PSP w Piekarach Śląskich osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą złożyć WNIOSEK o umówienie spotkania i zapewnienie usługi tłumacza, ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się: PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy) i SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych).

{"register":{"columns":[]}}