Wydział Planowania Operacyjnego
Naczelnikkpt. Piotr Basarab lub 59 842 40 01 w. 226 |
Skład osobowy Wydziału:
asp. Rajmund Dargas
st.sekc. Łukasz Cymek
mł.asp. Szymon Ziemski
mł.asp. Dawid Michałowski
Zadania Wydziału Planowania Operacyjnego.
1. W zakresie spraw operacyjnych:
1) analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia na obszarze Miasta i Powiatu oraz przygotowanie komendy miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczo – gaśniczych;
2) opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
3) przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
4) koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze Miasta i Powiatu;
5) przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych;
6) analizowanie stanu wyposażenia Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych i innych jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
7) zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami
i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego;
8) sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
9) planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy miejskiej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania – w uzgodnieniu i współpracy z osobą realizującą zadania z zakresu informatyki i łączności;
10) przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
11) nadzorowanie gotowości operacyjnej Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych oraz innych podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, analizowanie gotowości operacyjno – technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
12) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych oraz OSP na obszarze Miasta i Powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
13) przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
14) koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
15) prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze działania;
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą miejską;
17) bieżące informowanie „rzecznika prasowego” komendanta miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w Mieście i Powiecie i postępie akcji ratowniczo – gaśniczych;
18) realizacja zadań związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem mieszkańców Miasta i Powiatu, w ramach powołanego wspólnie dla obu powiatów (grodzkiego i ziemskiego) Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
19) tworzenie oraz inspirowanie właściwych działań w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i ludności na posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa przy Prezydencie Miasta Słupska i Staroście Słupskim;
20) prowadzenie ewidencji czasu służby dla funkcjonariuszy pełniących służbę w wydziale ;
21) kontrolowanie stanu realizacji doskonalenia zawodowego w Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych, w ramach prowadzonych inspekcji gotowości operacyjnej;
22) współudział w organizowaniu zawodów sportowo-pożarniczych ochotniczych straży pożarnych na szczeblu gminnym;
23) przygotowywanie z ramienia komendy miejskiej zawodów sportowo – pożarniczych szczebla powiatowego;
24) nadzór oraz analizowanie i udział w wdrażaniu komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego oraz wykorzystywanych w działalności komendy miejskiej;
25) planowanie i udział we wdrażaniu w jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego nowoczesnych technik informatycznych i łączności, we współpracy z osobą realizującą zadania z zakresu informatyki i łączności;
26) prowadzenie wiodącej roli w zakresie obsługi udziału komendanta miejskiego w pracach Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego – wspólnych dla Miasta i Powiatu oraz w pracach Komisji Bezpieczeństwa przy Prezydencie Miasta i Staroście Powiatu.
2. W zakresie spraw szkoleniowych:
1) planowanie i organizowanie ćwiczeń praktycznych i aplikacyjnych dla jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego oraz podmiotów współdziałających z systemem;
2) organizowanie szkoleń podstawowych i specjalistycznych w zakresie ratownictwa, przewidzianych dla członków ochotniczych straży pożarnych z terenu Miasta i Powiatu;
3) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSR-G na obszarze Miasta i Powiatu;
4) nadzór nad realizacją zajęć wychowania fizycznego, zgodnie ze stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków;
5) ewidencjonowanie i prowadzenie stosownej korespondencji w zakresie funkcjonujących form rywalizacji sportowej strażaków PSP i wychowania fizycznego.
Zadania z zakresu BHP, spraw obronnych oraz ochrony informacji niejawnych wykonywane są w ramach Wydziału Operacyjno – Szkoleniowego a osoba, która je realizuje, podlega w tym zakresie bezpośrednio komendantowi miejskiemu.
3. W zakresie BHP:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) sporządzanie i przedstawianie komendantowi miejskiemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
3) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
4) przedstawianie komendantowi miejskiemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
5) bieżące informowanie komendanta miejskiego o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
6) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i sporządzanie odpowiedniej dokumentacji oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
7) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowozatrudnionych pracowników;
8) współpraca z Państwowym Inspektorem Sanitarnym MSWiA oraz innymi organami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
9) inicjowanie i rozwijanie na terenie komendy miejskiej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
10) uczestniczenie w pracach zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
4. W zakresie spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych należy realizować zadania dla tzw. „pionu ochrony”, określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r., Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.):
W zakresie spraw obronnych:
1) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie miejskiej;
2) koordynowanie realizacji zadań obronnych.
W zakresie ochrony informacji niejawnej:
1) prowadzenie kancelarii materiałów zastrzeżonych;
2) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane i przesyłane informacje niejawne;
3) kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
4) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5) opracowywanie planów ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji;
6) realizacja zadań „lokalnego inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego”.
W ramach Wydziału Operacyjno- Szkoleniowego realizowane są zadania z zakresu informatyki i łączności.
5. W zakresie informatyki:
1) analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej;
2) zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej;
3) nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSR-G oraz wykorzystywanych w działalności komendy miejskiej;
4) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
5) wdrażanie w jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego nowoczesnych technik informatycznych, we współpracy i uzgodnieniu z wydziałem;
6) sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
7) wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
8) systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy miejskiej;
9) realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
10) administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
11) realizacja zadań „lokalnego administratora systemu teleinformatycznego”;
12) utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie miejskiej systemów teleinformatycznych;
13) nadzór nad stroną internetową komendy miejskiej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
6 W zakresie łączności:
1) planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy miejskiej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
2) nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy miejskiej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione – w uzgodnieniu z wydziałem;
3) zapewnienie niezawodnego działania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej;
4) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
5) analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy miejskiej;
6) koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego na obszarze działania komendy miejskiej;
7) wdrażanie w jednostkach Krajowego systemu Ratowniczo – Gaśniczego na obszarze działania komendy miejskiej nowoczesnych technik łączności, we współpracy i uzgodnieniu
z wydziałem;
8) sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności.
- Pierwsza publikacja:
- 17.09.2020 14:30 Szymon Ziemski
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- mł.ogn.Szymon Ziemski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział Planowania Operacyjnego | 21.0 | 04.10.2024 08:36 Szymon Ziemski |
Wydział Planowania Operacyjnego | 20.0 | 01.09.2024 20:04 Szymon Ziemski |
Wydział Planowania Operacyjnego | 19.0 | 02.08.2024 15:15 Szymon Ziemski |
Wydział Planowania Operacyjnego | 18.0 | 13.05.2024 08:11 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 17.0 | 13.05.2024 08:06 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 16.0 | 13.05.2024 08:05 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 15.0 | 27.02.2024 10:25 Bartłomiej Kul |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 14.0 | 27.02.2024 10:23 Bartłomiej Kul |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 13.0 | 16.02.2024 17:55 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 12.0 | 08.01.2024 14:04 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 11.0 | 08.01.2024 12:12 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 10.0 | 08.01.2024 12:12 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 9.0 | 19.02.2023 19:42 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 8.0 | 19.02.2023 19:39 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 7.0 | 05.07.2022 18:14 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 6.0 | 29.06.2022 18:15 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 5.0 | 01.07.2021 11:12 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 4.0 | 08.06.2021 22:08 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 3.0 | 26.05.2021 22:05 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 2.0 | 14.05.2021 14:54 Szymon Ziemski |
Wydział Operacyjno – Szkoleniowy Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego | 1.0 | 17.09.2020 14:30 Szymon Ziemski |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP