Kwalifikacja pomocy finansowej z budżetu państwa na działalność statutową KGW (aktualizacja)
Kwalifikacja pomocy finansowej z budżetu państwa otrzymywanej na działalność statutową dla Kół Gospodyń Wiejskich (KGW) na mocy decyzji kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)
Zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2018 roku o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2018 r. 2212 z późn. zm.), dalej: ustawa o kgw, Koła Gospodyń Wiejskich zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od 2018 roku mogły otrzymać pomoc finansową z budżetu państwa przeznaczoną na realizację zadań statutowych.
Od 2021 roku pomoc finansowa przyznawana jest na wniosek koła gospodyń wiejskich, w drodze decyzji, przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę tego koła (art. 23a ust. 2 ustawy o kgw).
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów podstawę prawną skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT dochodów uzyskanych przez KGW na cele statutowe (z wyłączeniem działalności gospodarczej), m.in. ww. pomocy finansowej, stanowi art. 17 ust. 1 pkt. 39a ustawy o CIT[1]. Przepis ten został wprowadzony jako szczególne rozwiązanie dedykowane KGW, którego celem jest zwolnienie dochodów KGW z opodatkowania.
Wobec powyższego, wspomnianą pomoc finansową uzyskaną na mocy decyzji ARiMR należy ujmować w Załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów [2] pod pozycją art. 17 ust. 1 pkt 39a ustawy o CIT, jako dochód wolny od podatku otrzymany w ramach pomocy finansowej w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy o kgw.
Jednocześnie, wydatki finansowane z takiej pomocy finansowej przeznaczone na realizację zadań statutowych nie podlegają wykluczeniu z kosztów podatkowych (z wyjątkiem katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych przepisami art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. poniesienia przedmiotowych wydatków w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła.
Przedstawione informacje dedykowane są Kołom Gospodyń Wiejskich zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2018 r. poz. 2212 z późn. zm.), prowadzącym (dla celów podatkowych), po spełnieniu określonych warunków, Uproszczoną Ewidencję Przychodów i Kosztów.
Należy pamiętać, że wyłączna interpretacja przepisów podatkowych oraz wiążąca informacja stawkowa należy do kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej.
Materiał nie stanowi interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w Ordynacji Podatkowej. Koło Gospodyń Wiejskich może, w razie jakichkolwiek wątpliwości co do poprawności zastosowania prawa podatkowego, wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidulanej interpretacji przepisów prawa podatkowego lub wiążącej informacji stawkowej.
[1] Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, z późn zm.).
[2] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2019 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez koła gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 70).