Osiąganie przychodów z loterii a prowadzenie Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów
Kryteria prowadzenia UEPiK wyznacza art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 z późn. zm.), dalej: ustawa o kgw, zgodnie z którym Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, w przypadku gdy:
1. osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności statutowej z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, dotacji,
- pomocy finansowej,
- sprzedaży wyrobów sztuki ludowej, w tym rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, lub żywności regionalnej,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania tworzonych na tych rachunkach;
2. nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego;
3. w roku poprzedzającym rok podatkowy osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt 1, w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.
Uzyskiwanie przychodów z loterii uniemożliwia Kołom prowadzenie UEPiK. Przychody takie nie mogą być zaliczone do żadnej z kategorii wskazanych w art. 24 ust. 1 ustawy o kgw. W szczególności, nie stanowią dochodów ze sprzedaży[1]. Loteria fantowa w rozumieniu art. 2 ust. 9 ustawy o grach hazardowych[2] jest bowiem grą losową, której wynik zależy w szczególności od przypadku, w której uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. Loteria fantowa nie może być uznana za specyficzną formę sprzedaży ponieważ nie kreuje zobowiązania do zakupu konkretnej rzeczy za określoną, ustaloną przez strony cenę. Uczestnik loterii na skutek przypadku (losowania) nabywa jedną z rzeczy wystawionych jako nagrody, za wartość losu, która nie jest powiązana z wartością nabytego przedmiotu.
Przedstawione informacje dedykowane są Kołom Gospodyń Wiejskich zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 z późn. zm.), prowadzącym (dla celów podatkowych), po spełnieniu określonych warunków, uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Należy pamiętać, że wyłączna interpretacja przepisów podatkowych oraz wiążąca informacja stawkowa należy do kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej.
Materiał nie stanowi interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w Ordynacji Podatkowej. Koło Gospodyń Wiejskich może, w razie jakichkolwiek wątpliwości co do poprawności zastosowania prawa podatkowego, wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidulanej interpretacji przepisów prawa podatkowego lub wiążącej informacji stawkowej.
[1] Umowa sprzedaży zgodnie z art. 535 Kodeksu Cywilnego polega na tym, że sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Umowa ta musi więc dotyczyć zakupu konkretnej rzeczy za określoną cenę.
[2] Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2094).