Osiąganie przychodów z tytułu ofiarności publicznej
Osiąganie przychodów z tytułu ofiarności publicznej (zbiórki publiczne) oraz licytacji a prowadzenie Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów (UEPiK)
Kryteria prowadzenia UEPiK wyznacza art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 z późn. zm.), dalej: ustawa o kgw, zgodnie z którym Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, w przypadku gdy:
1. osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności statutowej z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, dotacji, pomocy finansowej,
- sprzedaży wyrobów sztuki ludowej, w tym rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, lub żywności regionalnej,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania tworzonych na tych rachunkach;
2. nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego;
3. w roku poprzedzającym rok podatkowy osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt 1, w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.
Przychody osiągane przez Koła Gospodyń Wiejskich z tytułu ofiarności publicznej i licytacji mogą zostać uznane za przychody do ujęcia w UEPiK zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o kgw, pod warunkiem, że prowadzenie zbiórek publicznych oraz niepublicznych, jak i licytacji na cele dobroczynne (np. na pokrycie kosztów leczenia, pomoc dla osób poszkodowanych w wyniku klęski żywiołowej, dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych) zostanie wpisane do celów statutowych KGW.
Przychody ze zbiórek publicznych i niepublicznych, o ile są powiązane z celami statutowymi KGW, należy uwzględniać w UEPiK jako przychody wskazane w art. 24 ust. 1 lit. a ustawy o kgw, tj. pochodzące z działalności statutowej z tytułu darowizn. Prowadzenie zbiórek, zarówno publicznych, jak i niepublicznych polega bowiem na przekazywaniu przez osoby fizyczne darowizn, rozumianych jako bezpłatne świadczenie darczyńców kosztem ich majątku, na rzecz KGW z przeznaczeniem na konkretny cel dobroczynny. Na potrzeby rozliczenia podatku CIT można przyjąć, że zgromadzone środki najpierw stają się własnością KGW, które z kolei przekazuje je jako darowiznę określonemu podmiotowi (osobie fizycznej lub osobie prawnej) zajmującemu się zbiórką środków dla konkretnej osoby. Darowizna taka powinna zostać ujęta w UEPiK jako wydatek nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT[1]).
Przychody z licytacji należy uwzględniać w UEPiK jako przychody wskazane w art. 24 ust. 1 lit. c ustawy o KGW, tj. z tytułu sprzedaży składników majątkowych KGW, o ile licytacja dotyczy wyłącznie przedmiotów otrzymanych uprzednio od darczyńców. Na skutek umowy darowizny KGW staje się bowiem właścicielem darowanych przedmiotów, które należy zaliczyć do składników majątkowych KGW. Licytacja stanowi natomiast formę zawarcia umowy sprzedaży (licytacja to aukcja w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego[2]). Przychód osiągnięty z licytacji w przypadku, gdy jej przedmiotem są przedmioty darowane na rzecz KGW stanowi więc przychód z umowy sprzedaży składników majątku zawartej w drodze licytacji.
Przedstawione informacje dedykowane są Kołom Gospodyń Wiejskich zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 z późn. zm.), prowadzącym (dla celów podatkowych), po spełnieniu określonych warunków, uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Należy pamiętać, że wyłączna interpretacja przepisów podatkowych oraz wiążąca informacja stawkowa należy do kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej.
Materiał nie stanowi interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w Ordynacji Podatkowej. Koło Gospodyń Wiejskich może, w razie jakichkolwiek wątpliwości co do poprawności zastosowania prawa podatkowego, wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidulanej interpretacji przepisów prawa podatkowego lub wiążącej informacji stawkowej.