Przypominamy najważniejsze informacje dotyczące nowelizacji ustawy o kołach gospodyń wiejskich z 2021 r.
01.09.2021
Rozszerzony katalog przychodów, które nie powodują utraty prawa do prowadzenia Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów, możliwość składania wniosków o pomoc finansową drogą elektroniczną od 2023 r., doprecyzowanie procedur dotyczących likwidacji – to najważniejsze zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o kołach gospodyń wiejskich z 24 czerwca 2021 r., która weszła w życie 22 lipca 2021 roku.
Co zmienia się z punktu widzenia kół gospodyń wiejskich?
- Rozszerzony został katalog przychodów, które nie powodują utraty prawa do prowadzenia Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów przez koła gospodyń wiejskich. Są to: nagrody pieniężne oraz przychody z tytułu występów artystycznych.
- W ustawie wprowadzono rozwiązanie, które umożliwi kontynuowanie działalności kołom gospodyń wiejskich mającym siedzibę w mieście, którego liczba mieszkańców – w wyniku różnych czynników - przekroczy 5000. Dotychczas koło takie musiało wejść w stan likwidacji.
- Doprecyzowano zasady postępowania likwidacyjnego. Od teraz jeżeli liczba członków koła gospodyń wiejskich spadnie poniżej 10 osób, wówczas ma ono możliwość uzupełnienia listy członków do minimalnego stanu w terminie 90 dni. Pozwala to m.in. na dalsze funkcjonowanie koła gospodyń wiejskich w sytuacji, gdy zmniejszy się liczba jego członków poniżej wymaganej (10 osób), ale jego pozostali członkowie nadal chcą działać w ramach organizacji. Sytuacja taka może wystąpić między innymi z przyczyn losowych, np. śmierci członka koła.
- W przypadku likwidacji koła gospodyń wiejskich, sądem właściwym do rozstrzygania spraw jest sąd właściwy ze względu na jego siedzibę. Do postępowania w sprawie likwidacji stosowane będą przepisy Kodeksu postępowania cywilnego, co usprawni rozstrzygnięcie spraw w tym zakresie.
Informacje dotyczące pomocy finansowej
- Decyzję o przyznaniu pomocy finansowej wydaje kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę koła, a nie jak dotychczas Prezes ARiMR.
- Prezes ARiMR ogłosi na stronie internetowej ARiMR informację o naborze wniosków
o przyznanie pomocy finansowej wraz ze wskazaniem kwoty przeznaczonej na ten cel oraz terminem składania wniosków o przyznanie tej pomocą - Od 1 stycznia 2023 r. koła będą miały możliwość składania wniosków o pomoc finansową drogą elektroniczną wraz z wymaganymi dokumentami - za pomocą formularza udostepnionego na stronie internetowej ARiMR. Wniosek będzie mogła złożyć osoba upoważniona przez zarząd koła lub komitet założycielski.
Zmiany w zakresie nadzoru
- Nowelizacja przeniosła kompetencje w zakresie udzielanej pomocy kołom gospodyń wiejskich oraz prowadzonego nadzoru, z właściwości ministra do spraw rozwoju regionalnego (MFiPR) na ministra właściwego do spraw rozwoju wsi (MRiRW).
- Ta zmiana wiązała się również ze zmianą urzędu obsługującego Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych - z urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego (MFiPR) na urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju wsi (MRiRW). Pełnomocnik Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych realizuje zadania związane z promowaniem i wspieraniem kół gospodyń wiejskich oraz ich związków, w szczególności w zakresie aktywizacji wspólnot i społeczności lokalnych na obszarach wiejskich.
- Nadzór nad działalnością kół gospodyń wiejskich Prezesa ARiMR we współpracy z Pełnomocnikiem Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych będzie sprawowany w zakresie zgodności działania kół gospodyń wiejskich z przepisami ustawy oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Prezes ARiMR w ramach sprawowanego nadzoru nie będzie już badał sprawozdań koła pod kątem ich rzetelności.
Zmiany dotyczące rejestracji w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich
- Wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich może złożyć zarząd koła gospodyń wiejskich, a w przypadku, gdy zarząd nie został wybrany – komitet założycielski. Dotychczas złożenie wniosku o wpis koła gospodyń wiejskich do rejestru możliwe było tylko przez komitet założycielski.
- Koło gospodyń wiejskich, które w chwili składania wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich nie posiada wybranego zarządu, ma czas na dokonanie takiego wyboru w terminie 3 miesięcy od dnia rejestracji. Koło gospodyń wiejskich, które zostało wpisane do rejestru przed dniem wejścia w życie ustawy, jest obowiązane do dokonania wyboru zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy tj. od 22 lipca 2021 roku. W przypadku niewywiązania się z obowiązującego terminu – koło przechodzi w stan likwidacji.
- W treści nowelizowanej ustawy doprecyzowano elementy jakie należy dołączyć do wniosku o wpis koła do rejestru
- statut koła lub oświadczenie o przyjęciu przez koło wzorcowego statutu
- uchwałę o wyborze zarządu koła, a w pryzpadku, gdy zarząd nie został wybrany uchwałę założycieli koła o wyborze komitetu założycielskiego:
- uchwałę założycieli koła o przyjęciu statutu
- Wprowadzony został 30-dniowy termin na zgłaszanie zmian danych wskazanych we wniosku o wpis koła gospodyń wiejskich do rejestru, a także zmiany statutu koła oraz listy jego członków
- W ustawie doprecyzowany został zakres udostępnianych informacji w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich poprzez wyłączenie jawności danych takich jak numer PESEL oraz miejsce stałego zamieszkania.
- Wpis do rejestru koła gospodyń wiejskich, które posiada już osobowość prawną, nie będzie skutkował uzyskaniem osobowości prawnej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U. 2021 poz. 1240)