Publikacje programu „Koduj z Klasą”
„Koduj z Klasą” popularyzuje programowanie wśród uczniów i nauczycieli z całej Polski. Program prowadzony jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Szkoła z Klasą.
W ramach programu wydane zostały m.in. poradniki oraz szkolenia z podstaw programowania w języku Scratch (dla nauczycieli szkół podstawowych) i Python (dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych) czy szkolenia z programowania bez użycia komputera.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami.
Materiały dla klas 1–3
- „Programowanie dla najmłodszych” (Natalia Kucisz, Beata Sochacka) to zestaw gier i zabaw przeznaczonych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ale sprawdzi się również na zajęciach ze starszymi uczniami. Celem opisanych ćwiczeń jest rozwijanie w uczniach umiejętności, które ułatwią naukę programowania w późniejszym wieku. Każda gra trwa średnio pół godziny i może zostać wykorzystana zarówno na lekcjach w szkole, jak i na zajęciach pozalekcyjnych.
- Scratch Junior i Scratch 3.0 – tych aplikacji nie musimy chyba nikomu przedstawiać, prawda? 😊 Rozpoczęcie nauki Scratcha ułatwią materiały pomocnicze na stronie kodujzklasa.ceo.org.pl.
- Kodu to podobny do Scratcha język programowania przeznaczony dla najmłodszych programistów. Jak z niego korzystać i od czego zacząć? Warto zerknąć do materiałów i scenariuszy.
Materiały dla klas 4–6
- Programowanie w języku Java? Z prostymi scenariuszami do nauki najpopularniejszego języka programowania to nic trudnego!
- Python to nie wąż, tylko kolejny obowiązkowy język programowania każdego przyszłego programisty! Aby zacząć stawiać pierwsze krok w Pythonie, wystaczy zapoznać się z materiałami szkoleniowymi.
Poradniki metodyczne
- „Myślenie projektowe (Design Thinking) z Klasą” (Emilia Kołowacik, Justyna Turek, Janusz Żmijski, Małgosia Żmijska) to skierowany do nauczycieli krótki i prosty elementarz o metodach pracy projektowej.
- „Poradnik Ściśle dla dziewczyn” (Alicja Pacewicz) to krótka lektura o tym, jak pomagać dziewczynkom przełamywać stereotypy związane z płcią, które zniechęcają je do nauki programowania.