Scratch
Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony do nauki programowania dla najmłodszych. Pozwala na tworzenie interaktywnych historii, animacji, muzyki oraz gier. Programowanie odbywa się za pomocą ,,puzzli”, które można łączyć i układać w wybranej przez siebie kolejności. W ten sposób tworzony jest kod przypisany określonemu obiektowi, który za jego pomocą wykonuje określone czynności.
Wiek: od 8 lat
Poziom: Początkujący
Technologia: Przeglądarka
Język: Polski
Tematyka: Matematyka, logika, wyobraźnia przestrzenna
Dlaczego warto spróbować?
- Bezpłatny - Korzystanie ze Scratch jest bezpłatne
- Stopniowalność - Możliwość poziomowania trudności. Od bardzo prostych poleceń do złożonych aplikacji.
- Zadania nigdy się nie kończą! - Ilość zadań, które możesz wymyślać i rozwiązywać za pomocą Scratcha właściwie się nie kończy. To Ty decydujesz czy chcesz zrobić prostą aplikację, grę, czy coś zupełnie innego.
Scratch w pięciu, prostych krokach!
Krok 1 - Przygodę ze Scratchem rozpoczniesz na oficjalnej stronie Scratch www.scratch.mit.edu. Wpisz ten adres w dowolną przeglądarkę. Następnie za pomocą opcji ,,Dołącz do Scratch” załóż konto i zapisuj oraz dziel się z innymi swoimi projektami!
Krok 2 - Kolejny krok to opcja ,,Stwórz” dostępna w górnym menu. Dzięki niej zostaniesz przekierowany do programu i będzie mógł rozpocząć zabawę!
Krok 3 - Najważniejszym elementem programu są klocki za pomocą, których możesz w dowolny sposób sterować- programować działania wybranego ,,duszka” w tym wypadku jest nim kot. Konkretne komendy pogrupowane są w kategorie takie jak ,,zdarzenia”, ,,dźwięk”. Zapoznaj się z nimi i pomyśl jaka będzie brzmiała pierwsza wydana przez Ciebie komenda.
Krok 4 - Następnie przesuwaj „klocki” na obszar roboczy po prawej stronie ekranu i łącz je jak puzzle w dowolnej kolejności. Każdy skrypt rozpoczynamy od zielonej flagi, symbolizującej start (lub innego klocka z kategorii ,,Zdarzenia”). Dzięki temu stworzysz kod pozwalający twojej postaci wykonywać konkretne działania. Ty decydujesz co zadzieje się na ekranie. Gdy będziesz chciał usunąć któryś z ,,klocków” przesuń go na środkowy obszar skryptów i upuść. Próbuj, układaj, zmieniaj!
Krok 5 - Gdy zakończysz pracę i będziesz chciał ją zachować w górnym menu wybierz opcje ,,Plik”. Po rozwinięciu pokaże się polecenie ,,Pobierz na swój komputer” naciśnij i zapisz swój projekt.