Zabawy w programowanie offline
28.04.2023
Jeśli wydawało Wam się, że nauka programowania musi się wiązać z godzinami spędzonymi przed komputerem, to jesteście w błędzie! Kodowanie offline? Tak, to możliwe. Sprawdźcie, jak połączyć zabawę z poznawaniem podstaw jednej z najważniejszych kompetencji przyszłości i spróbujcie – brzmi jak plan na majówkę?
Programowanie offline to nic innego, jak sposób na naukę myślenia programistycznego z użyciem prostych przedmiotów codziennego użytku. Kartki papieru, kolorowe flamastry, kreda, piłka czy kostka do gry – tyle wystarczy na początek. A co dalej? Podpowiadamy.
Po co i dla kogo?
Zacznijmy od tego, dlaczego warto rozpocząć przygodę z kodowaniem. Powodów nie brakuje! Nauka programowania to coś znacznie więcej niż zajęcie dla przyszłych programistów. To pomysł na jakościowo spędzony czas, który będzie okazją do świetnej zabawy, ale także - z pewnością zaprocentuje w przyszłości dziecka.
Poznawanie podstaw programowania rozwija wiele cennych umiejętności. Uczy logicznego myślenia, poszukiwania niestandardowych, kreatywnych rozwiązań, współpracy z innymi… A to nie wszystko!
Zastanawiacie się w jakim wieku najlepiej zacząć? Zabawy w programowanie offline sprawdzą się już w przypadku dzieci w okresie wczesnoszkolnym, a nawet młodszych. Co więcej, można je wykorzystać w różnych sytuacjach – w domu, na zewnątrz, czy w podróży. Sposobów jest wiele – również takich, które angażują zarówno dzieci, jak i rodziców.
Jak to zrobić?
Przejdźmy do konkretów. Oto skrót wybranych przez nas pomysłów na zabawy w programowanie offline.
- Geometryczne rysowanie
Co będzie potrzebne? Kartka papieru, przybory do pisania, minimum dwie osoby (dorosły i dziecko), siedzące obok siebie i tworzące rysunek na tej samej kartce.
Na czym polega zabawa? Uczestnicy rysują na zmianę po jednej figurze geometrycznej – sami decydują, jaka to będzie figura, w jakim miejscu ją umieszczą, jaką będzie miała wielkość i kolor. W zależności od przyjętych reguł - figury mogą nachodzić na siebie lub tylko się ze sobą stykać.
W trakcie rysowania obserwujcie, jak Wasza praca nabiera kształtu. Czy powstający z wielu figur rysunek zaczyna Wam coś przypominać?
Zastanawiacie się, co to ma wspólnego z programowaniem? Oto umiejętności, jakie w ten sposób zdobywa dziecko:
- Poprawne wykonywanie poleceń według instrukcji, co nawiązuje do działań programistycznych, w których instrukcją jest algorytm.
- Działanie ukierunkowane na cel i jego realizację przy wykorzystaniu losowych danych.
- Zabawa z piłką
Co będzie potrzebne? Asfaltowe boisko lub większa powierzchnia chodnikowa, kreda, piłka, minimum 2 osoby (dorosły i dziecko).
Na czym polega zabawa? Najpierw narysujcie na asfalcie kratownicę z polami takiej wielkości, aby można było na nich swobodnie stanąć – powinno ich być przynajmniej 16. Trzy lub cztery pola zamalujcie - powinny znajdować się w różnych miejscach na kratownicy. Niecały metr od kratownicy narysujcie pole, na którym będzie stało dziecko.
Teraz gramy! Gracze losują, kto pierwszy wchodzi na kratownicę. Zadaniem dziecka jest doprowadzić dorosłego do zamalowanego pola na kratownicy, wypowiadając polecenia typu: dwa pola do przodu, obrót w lewo i trzy pola do góry. Kiedy dorosły znajdzie się na zamalowanym polu, dziecko rzuca do niego piłkę. Jeśli dorosły ją złapie, zdobywa punkt. Jeśli nie - punkt zdobywa dziecko. Powyższe czynności dziecko powtarza jeszcze dwa razy. Potem następuje zamiana ról.
Jakie umiejętności programistyczne zdobywa w ten sposób dziecko?
- Umiejętność określania kierunków ruchu w przestrzeni trójwymiarowej.
- Tworzenie sekwencji poleceń.
Chcecie poznać więcej szczegółów albo inne pomysły? Koniecznie zapoznajcie się z naszą publikacją: „Zabawy w programowanie offline” – znajdziecie w niej wiele inspiracji.
Powodzenia! No i – udanej majówki!