Nowe rozporządzenie ws. lotów – które samoloty nie wylądują w Polsce?
01.09.2020
Od 2 września zakazem lotów objętych będzie ponad 40 państw z całego świata. Przez co najmniej dwa tygodnie samoloty startujące z terenu tych krajów nie będą mogły lądować na terytorium Polski. Jakich kierunków dotyczy nowe rozporządzenie ws. zakazu lotów?
Ze względu na trwającą pandemię COVID-19 rząd postanowił zaktualizować listę państw, które są objęte zakazem w ruchu lotniczym.
Od 2 do 15 września niemożliwe będzie lądowanie w Polsce samolotów startujących z terenu:
1) Belize;
2) Bośni i Hercegowiny;
3) Czarnogóry;
4) Federacyjnej Republiki Brazylii;
5) Królestwa Bahrajnu;
6) Królestwa Eswatini;
7) Królestwa Hiszpanii;
8) Meksykańskich Stanów Zjednoczonych;
9) Państwa Izrael;
10) Państwa Katar;
11) Państwa Kuwejt;
12) Państwa Libii;
13) Republiki Albanii;
14) Republiki Argentyńskiej;
15) Republiki Armenii;
16) Republiki Chile;
17) Republiki Dominikańskiej;
18) Republiki Ekwadoru;
19) Republiki Gwatemali;
20) Republiki Hondurasu;
21) Republiki Indii;
22) Republiki Iraku;
23) Republiki Kazachstanu;
24) Republiki Kolumbii;
25) Republiki Kosowa;
26) Republiki Kostaryki;
27) Republiki Libańskiej;
28) Republiki Macedonii Północnej;
29) Republiki Malediwów;
30) Republiki Malty;
31) Republiki Mołdawii;
32) Republiki Namibii;
33) Republiki Panamy;
34) Republiki Paragwaju;
35) Republiki Peru;
36) Republiki Południowej Afryki;
37) Republiki Salwadoru;
38) Republiki Surinamu;
39) Republiki Zielonego Przylądka;
40) Rumunii;
41) Stanów Zjednoczonych Ameryki;
42) Wielkiego Księstwa Luksemburga;
43) Wielonarodowego Państwa Boliwia;
44) Wspólnoty Bahamów.
Ważne ! Zakaz nie obowiązuje lotów wyczarterowanych przed 2 września 2020 r.
Jak powstał wykaz?
Podobnie jak w przypadku poprzednich rozporządzeń – wykaz został sporządzony w oparciu o analizę stanu epidemiologicznego w danym kraju. Uwzględnia między innymi 14-dniową skumulowaną liczbę zachorowań na COVID-19 w przeliczeniu na 100 000 osób.
Co po 15 września?
Wznowienie ruchu lotniczego na kolejnych kierunkach jest zależne nie tylko od decyzji polskiego rządu, ale także od ograniczeń w zakresie ruchu biznesowo-turystycznego, który obowiązuje na terenie Unii Europejskiej i innych państw.
Warto również pamiętać, że łagodzenie zakazów w ruchu lotniczym daje jedynie możliwość wznowienia części lotów na kierunkach uznanych za bezpieczne. To, kiedy zostaną one faktycznie uruchomione, zależy wyłącznie od decyzji przewoźników lotniczych zainteresowanych wykonywaniem tego typu operacji.