Regulamin
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Brodnicy, zwanej dalej „komendą powiatową”, określa szczegółową organizację komendy powiatowej, w tym:
1) kierowanie pracą komendy powiatowej;
2) strukturę organizacyjną komendy powiatowej;
3) zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
4) wzory pieczęci i stempli;
5) liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej.
§ 2.
1. Komenda jest zakwalifikowana do IV kategorii komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.
2. Terenem działania komendy powiatowej jest obszar powiatu brodnickiego.
3. Siedzibą komendy powiatowej jest miasto Brodnica.
§ 3.
Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
1) PSP - Państwową Straż Pożarną;
2) komendant powiatowy– Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej;
3) OSP - ochotniczą straż pożarną;
4) jrg – jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
5) ksr-g- krajowy system ratowniczo – gaśniczy.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą komendy powiatowej
§ 4.
1. Do podpisu i aprobaty komendanta powiatowego, zastrzega się dokumentację:
1) dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane komendantowi powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
2) kierowaną do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
3) pisma kierowane do senatorów i posłów;
4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności zastępcy komendanta powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej oraz jej pracowników;
5) zakresy czynności zastępcy komendanta powiatowego, oraz strażaków i pracowników komendy powiatowej;
6) zarządzenia, decyzje, rozkazy, plany pracy i kontroli, delegacje służbowe i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu brodnickiego;
7) władcze akty administracyjne wydawane przez komendanta powiatowego jako organu administracji publicznej.
2. Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępcy komendanta powiatowego dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1. lub, wobec których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie.
3. Komendant powiatowy lub upoważniony przez niego zastępca komendanta powiatowego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu.
4. Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej komendant powiatowy podaje do powszechnej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej w budynku komendy.
§ 5.
Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w Powiatowym Stanowisku Kierowania i Jednostce Ratowniczo – Gaśniczej określa regulamin pracy i służby komendy powiatowej wydany w oparciu o Zarządzenie Nr 5 Komendanta Głównego PSP z dnia 21 czerwca 2006 roku w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego (Dz.Urz.KG PSP Nr 1, poz. 4).
Rozdział III
Struktura organizacyjna komendy powiatowej
§ 6.
W skład komendy powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:
1) Wydział Operacyjno – Rozpoznawczy, w tym BHP, spraw obronnych i spraw szkoleniowych - symbol – PR;
2) Sekcja Finansów - symbol – PF;
3) Sekcja Kwatermistrzowsko - Techniczna - symbol – PT;
4) Sekcja Organizacyjno – Kadrowa,
w tym ochrona informacji niejawnych - symbol – PK;
5) Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza - symbol - PJRG.
§ 7.
1. Komendantowi powiatowemu podlegają bezpośrednio:
1) Wydział Operacyjno –Rozpoznawczy, w tym BHP, spraw obronnych i spraw szkoleniowych;
2) Sekcja Finansów;
3) Sekcja Organizacyjno – Kadrowa, w tym ochrona informacji niejawnych.
2. Zastępca komendanta powiatowego nadzoruje:
1) Sekcję Kwatermistrzowsko – Techniczną;
2) Jednostkę Ratowniczo – Gaśniczą.
Rozdział IV
Zadania wspólne i zakres działania
poszczególnych komórek organizacyjnych
§ 8.
1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.
2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych i jednostki ratowniczo – gaśniczej komendy rozstrzyga komendant powiatowy.
4. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
1) planowanie i realizacja budżetu komendy powiatowej;
2) podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
3) sporządzanie programów działania oraz planów pracy komendy powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
4) współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w komendzie powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
5) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa, Urzędu Miasta oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami ksr-g;
6) współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
7) załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy władzy;
8) realizowanie zaleceń pokontrolnych;
9) realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
10) realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
11) opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
12) wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
13) przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
14) realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta powiatowego funkcji w powiatowym zespole reagowania kryzysowego;
15) współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
16) realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji ksr-g na obszarze powiatu.
§ 9.
Do zadań Wydziału Operacyjno – Rozpoznawczego, w tym BHP, spraw obronnych i spraw szkoleniowych należy w szczególności:
1. W zakresie operacyjno – szkoleniowym:
1) analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także - nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
2) opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
3) przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
4) koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
5) przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
6) analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
7) zapewnienie funkcjonowania powiatowego stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa;
8) planowanie doposażenia jednostek ksr-g i wnioskowanie o zakupy sprzętu i środków technicznych w oparciu o środki finansowe przyznane dla jednostek ochrony przeciwpożarowej w ramach dotacji do ksr-g;
9) wdrażanie i koordynowanie rozwoju sieci jednostek w ramach ratownictwa specjalistycznego na poziomie podstawowym;
10) sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
11) przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
12) nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
13) przeprowadzanie kontroli gotowości operacyjnej jrg oraz inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
14) przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
15) koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g;
16) prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania;
17) bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych;
18) planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i ksr-g na obszarze powiatu;
19) organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków OSP w zakresie ratownictwa;
20) nadzorowanie realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
21) przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania operacyjnego PSP;
22) nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej;
23) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu;
24) opracowywanie harmonogramów służby oraz realizowanie zadań wynikających z obowiązku prowadzenia ewidencji i rozliczania czasu służby strażaków podległych naczelnikowi wydziału;
25) bieżący nadzór nad realizacją zadań z zakresu planowania, ewidencjonowania i rozliczania czasu służby strażaków podległych naczelnikowi wydziału.
2. W zakresie kontrolno-rozpoznawczym:
1) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
2) współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
3) inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
4) opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
5) opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
6) analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzenienia się;
7) opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
8) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
9) rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
10) przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
11) przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
12) wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
13) wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
14) uzgadnianie sposobów połączenia urządzeń sygnalizacyjno – alarmowych z Komendą Powiatową;
15) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową;
16) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej;
17) opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
18) inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego powiatu;
19) załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego, dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych.
3. W zakresie informatyki i łączności:
1) nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
2) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
3) planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych;
4) planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
5) analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej;
6) koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej;
7) sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
8) planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności.
4. W zakresie spraw obronnych:
1) koordynowanie realizacji zadań obronnych;
2) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej.
5. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
1) prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
3) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
4) przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
5) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
7) uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
8) planowanie i realizacja terminowych szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie bhp;
9) przygotowywanie decyzji w sprawie odszkodowań przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą.
§ 10.
Do zadań Sekcji Finansów należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uregulowań wewnętrznych komendy powiatowej dotyczących zagadnień finansowych;
2) prowadzenie dokumentacji finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) sporządzanie sprawozdawczości finansowej;
4) sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta powiatowego nad gospodarką finansową;
5) prowadzenie rachunkowości komendy powiatowej;
6) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy powiatowej;
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę powiatową;
c) przestrzeganiu zasad prawidłowych rozliczeń finansowych, pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności.
e) obsłudze kasowej;
f) prowadzeniu rachunkowości projektów współfinansowanych ze źródeł zewnętrznych.
7) dokonywanie kontroli dokumentów stanowiących podstawę wydatkowania środków finansowych w zakresie komórki finansowej;
8) realizacja i rozliczanie wydatków budżetowych i pozabudżetowych komendy powiatowej;
9) rozliczanie środków przyznawanych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do ksr-g;
10) planowanie budżetu komendy powiatowej w zakresie wydatków i dochodów na podstawie planów rzeczowo – finansowych sporządzanych przez komórki organizacyjne komendy powiatowej;
11) planowanie przychodów i wydatków dotyczących działalności pozabudżetowej (dochody własne);
12) prowadzenie spraw w zakresie windykacji należności oraz obciążeń innych podmiotów gospodarczych;
13) prowadzenie baz danych dotyczących realizacji wydatków budżetowych przez komendę powiatową;
14) opracowywanie materiałów z zakresu planowania budżetowego i wykonania środków budżetowych na potrzeby Komendy Wojewódzkiej PSP;
15) rozliczanie środków zewnętrznych pozyskanych na realizację projektów;
16) analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy powiatowej;
17) prowadzenie wewnętrznego nadzoru finansowego (w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
18) nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku komendy powiatowej;
19) prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku oraz okresowe przeprowadzanie inwentaryzacji tego majątku;
20) prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych;
21) realizacja zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych strażaków i pracowników cywilnych oraz współpraca w tym zakresie z odpowiednimi instytucjami;
22) prowadzenie dokumentacji płacowej strażaków i pracowników cywilnych, w tym:
a) sporządzanie list płac;
b) naliczanie i rozliczanie zaliczek na podatek dochodowy;
c) naliczanie i rozliczanie składek ZUS i Funduszu Pracy;
d) prowadzenie kartotek wynagrodzeń strażaków i pracowników cywilnych.
23) rozliczanie wyników inwentaryzacji.
§ 11.
Do zadań Sekcji Kwatermistrzowsko – Technicznej należy w szczególności:
1. W zakresie kwatermistrzowskim:
1) administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
2) opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego;
3) prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków i emerytów komendy powiatowej;
4) dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
5) zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
6) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu komendy powiatowej;
7) likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
8) sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej;
9) prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódcę jrg i kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
10) systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
11) realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł;
2. W zakresie technicznym:
1) ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej;
2) inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
3) prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych;
4) obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
5) prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
6) nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
7) organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
8) wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego.
3. W zakresie informatyki i łączności:
1) analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
2) zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
3) sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
4) wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
5) wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
6) systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej;
7) realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
8) zapewnienie ciągłego funkcjonowania łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
9) utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych;
10) nadzór nad stroną internetową komendy powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;
11) administrowanie elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych oraz bazą danych osobowych;
12) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
13) zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej.
§ 12.
Do zadań Sekcji Organizacyjno – Kadrowej, w tym ochrony informacji niejawnych należy w szczególności:
1. W zakresie organizacyjnym:
1) realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy powiatowej;
2) przygotowywanie zbiorczych analiz z zakresu realizacji planów pracy;
3) organizowanie odpraw służbowych, narad, spotkań i innych uroczystości z udziałem komendanta powiatowego;
4) organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
5) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy powiatowej przez rzecznika prasowego;
6) przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej;
7) organizowanie systemu i koordynacji nadzoru wewnętrznego komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
8) realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla komendy powiatowej;
9) prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta powiatowego;
10) ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie powiatowej;
11) realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
12) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym przeprowadzaniem badań profilaktycznych, wstępnych, kontrolnych oraz związanych z wypadkiem w służbie lub pracy i odejściem ze służby;
13) realizowanie zadań wynikających z obowiązku prowadzenia ewidencji i rozliczania czasu służby strażaków systemu codziennego;
14) realizowanie zadań wynikających z obowiązku prowadzenia ewidencji i rozliczania czasu pracy pracowników cywilnych;
15) sporządzanie wszelkiej sprawozdawczości w zakresie ewidencjonowania i rozliczania czasu służby strażaków i pracy pracowników cywilnych;
16) sporządzanie list obecności strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
17) nadzór wewnętrzny (wiodący) nad realizacją zadań z zakresu planowania, ewidencjonowania i rozliczania czasu służby/pracy strażaków oraz pracowników cywilnych.
2. W zakresie kadrowym:
1) realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej komendanta powiatowego;
2) opracowywanie i wdrażanie regulaminu służby i pracy w komendzie powiatowej;
3) opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego;
4) prowadzenie całokształtu spraw kadrowych strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
5) prowadzenie całokształtu spraw związanych z systemem uposażeń i awansów strażaków oraz wynagrodzeń pracowników cywilnych;
6) prowadzenie archiwum komendy powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów;
7) prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie powiatowej;
8) przygotowywanie zakresów czynności dla strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
9) opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
10) prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej;
11) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
12) analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.
3. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
1) realizacja zadań pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych określanych w ustawie z dnia 05 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228, ze zmianami), we współdziałaniu z pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych Kujawsko – Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
§ 13.
Do zakresu działania Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
2) dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
3) wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
4) wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
5) przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
6) współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
7) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
8) realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w jrg;
9) prowadzenie doskonalenia zawodowego;
10) udział w aktualizacji:
a) stanu gotowości operacyjnej,
b) procedur ratowniczych,
c) dokumentacji operacyjnej.
11) udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych;
12) prowadzenie szkolenia kwalifikacyjnego funkcyjnych i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków OSP w zakresie ratownictwa;
13) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu;
14) organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
15) opracowywanie harmonogramów służby oraz realizowanie zadań wynikających z obowiązku prowadzenia ewidencji i rozliczania czasu służby strażaków podległych dowódcy jrg;
16) bieżący nadzór nad realizacją zadań z zakresu planowania, ewidencjonowania i rozliczania czasu służby strażaków podległych dowódcy jrg.
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli
§ 14.
Komenda używa:
1) urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Brodnicy”;
2) pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Brodnicy”;
3) stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w BRODNICY
woj. kujawsko - pomorskie
4) innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 15.
1. Schemat struktury organizacyjnej komendy powiatowej określa załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego.
2. Liczbę i rodzaj docelowych stanowisk w komórkach organizacyjnych określa załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego.
Materiały
Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej PSP w BrodnicyRegulamin_KP_PSP_Brodnica_2015.doc 0.12MB
- Pierwsza publikacja:
- 05.12.2020 18:40 Marcin Jabłoński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Marcin Jabłoński
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Regulamin | 1.0 | 05.12.2020 18:40 Marcin Jabłoński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP