Zgłoszenie zewnętrzne
Zgodnie z obowiązującą ustawą, zgłoszenia zewnętrznego można dokonać organowi publicznemu czy też Rzecznikowi Praw Obywatelskich i powinno się ono odbywać się zgodnie z określonymi procedurami, ale przede wszystkim sygnalista powinien dokonać zgłoszenia w dobrej wierze. Sygnaliści, którzy dokonują zgłoszenia w złej wierze, czyli np. zgłaszają nieprawdę, mogą zostać pozbawieni ochrony przewidzianej w ustawie.
Zgodnie z ustawą za przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych i podjęcie działań w celu ich weryfikacji odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organy publiczne. Procedura zgłoszeń zewnętrznych jest jasno określona w przepisach i obejmuje:
- przyjęcie zgłoszenia: Organ publiczny przyjmuje zgłoszenie i dokonuje wstępnej weryfikacji jego zasadności. W przypadku uznania, że nie jest on organem właściwym do podejmowania działań następczych, przekazuje zgłoszenie organowi właściwemu,
- zabezpieczenie zgłaszającego: Sygnaliście przysługuje ochrona, która zapewnia mu poufność i zabezpiecza przed działaniami odwetowymi. Organy publiczne wydają na wniosek sygnalisty zaświadczenie o objęciu go ochroną.
- podjęcie działań następczych: Organ publiczny podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie zgłoszenia i podjęcie odpowiednich kroków prawnych.
Zasada poufności
Sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia, a także osoba powiązana z sygnalistą podlegają ochronie prawnej, która ma na celu zapobieganiu działaniom odwetowym, w szczególności polegającej na zapewnieniu poufności danych oraz ochrony tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego. Ochrona dotyczy wyłącznie zakresu dokonanych zgłoszeń. Zachowaniu poufności podlegają również informacje o pracowniku/osobie wskazanej w zgłoszeniu naruszenia.
Kanały komunikacji do obsługi zgłoszeń zewnętrznych w KP PSP w Brzezinach
- elektroniczny - na dedykowany adres e-mail: brzeziny-sygnalista@lodzkie.straz.gov.pl
- pisemny - pocztą na adres korespondencyjny KP PSP w Brzezinach ze wskazaniem osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń
- ustny - podczas rozmowy telefonicznj pod numerem: 46 875 27 36
- ustny - podczas spotkania bezpośredniego z osobą wyznaczoną do przyjmowania zgłoszeń
Uwaga!
Zgłoszenia anonimowe nie podlegają rozpoznaniu.
Jakie informacje powinny być przekazane w zgłoszeniu zewnętrznym
Sygnalista powinien przekazać w zgłoszeniu zewnętrznym wszystkie istotne informacje o naruszeniu prawa, w tym:
- dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- adres do kontaktu,
- datę i miejsce sporząszenia informacji,
- opis naruszenia i jego charakter,
- dane osób, których dotyczy zgłoszenie (zaangażowanych w naruszenie),
- dowody na poparcie zgłoszenia (np. dokumenty, e-maile, zdjęcia, świadkowie). Przekazanie pełnych i precyzyjnych informacji pozwala na szybsze i bardziej efektywne podjęcie działań przez instytucje publiczne.
Materiały
Procedura zgłoszeń zewnętrznychProcedura_zgłoszeń_zewnętrznych_-_sygnaliści_-_20122024_r.pdf 0.32MB