W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoszenie zewnętrzne

Zgodnie z obowiązującą ustawą, zgłoszenia zewnętrznego można dokonać organowi publicznemu czy też Rzecznikowi Praw Obywatelskich i powinno się ono odbywać się zgodnie z określonymi procedurami, ale przede wszystkim sygnalista powinien dokonać zgłoszenia w dobrej wierze. Sygnaliści, którzy dokonują zgłoszenia w złej wierze, czyli np. zgłaszają nieprawdę, mogą zostać pozbawieni ochrony przewidzianej w ustawie.

Zgodnie z ustawą za przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych i podjęcie działań w celu ich weryfikacji odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organy publiczne. Procedura zgłoszeń zewnętrznych jest jasno określona w przepisach i obejmuje:

  • przyjęcie zgłoszenia: Organ publiczny przyjmuje zgłoszenie i dokonuje wstępnej weryfikacji jego zasadności. W przypadku uznania, że nie jest on organem właściwym do podejmowania działań następczych, przekazuje zgłoszenie organowi właściwemu,
  • zabezpieczenie zgłaszającego: Sygnaliście przysługuje ochrona, która zapewnia mu poufność i zabezpiecza przed działaniami odwetowymi. Organy publiczne wydają na wniosek sygnalisty zaświadczenie o objęciu go ochroną.
  • podjęcie działań następczych: Organ publiczny podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie zgłoszenia i podjęcie odpowiednich kroków prawnych.

Zasada poufności

Sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia, a także osoba powiązana z sygnalistą podlegają ochronie prawnej, która ma na celu zapobieganiu działaniom odwetowym, w szczególności polegającej na zapewnieniu poufności danych oraz ochrony tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego. Ochrona dotyczy wyłącznie zakresu dokonanych zgłoszeń. Zachowaniu poufności podlegają również informacje o pracowniku/osobie wskazanej w zgłoszeniu naruszenia.

Kanały komunikacji do obsługi zgłoszeń zewnętrznych w KP PSP w Brzezinach

  • elektroniczny - na dedykowany adres e-mail: brzeziny-sygnalista@lodzkie.straz.gov.pl
  • pisemny - pocztą na adres korespondencyjny KP PSP w Brzezinach ze wskazaniem osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń
  • ustny  - podczas rozmowy telefonicznj  pod numerem: 46 875 27 36
  • ustny - podczas spotkania bezpośredniego z osobą wyznaczoną do przyjmowania zgłoszeń

Uwaga!
Zgłoszenia anonimowe nie podlegają rozpoznaniu.

Jakie informacje powinny być przekazane w zgłoszeniu zewnętrznym

Sygnalista powinien przekazać w zgłoszeniu zewnętrznym wszystkie istotne informacje o naruszeniu prawa, w tym:

  • dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
  • adres do kontaktu,
  • datę i miejsce sporząszenia informacji,
  • opis naruszenia i jego charakter,
  • dane osób, których dotyczy zgłoszenie (zaangażowanych w naruszenie),
  • dowody na poparcie zgłoszenia (np. dokumenty, e-maile, zdjęcia, świadkowie). Przekazanie pełnych i precyzyjnych informacji pozwala na szybsze i bardziej efektywne podjęcie działań przez instytucje publiczne.

Materiały

Procedura zgłoszeń zewnętrznych
Procedura​_zgłoszeń​_zewnętrznych​_-​_sygnaliści​_-​_20122024​_r.pdf 0.32MB
{"register":{"columns":[]}}