Numer alarmowy 112 dla osób niesłyszących
W przypadku złożeń alarmowych, związanych z bezpośrednim zagrożeniem zdrowia i życia dla osób niesłyszących w województwie Małopolskim został uruchomiony numer:
728 112 112
JAK POWIADAMIAĆ „112" POPRZEZ WYSŁANIE SMS'a?
- miejsce wysłania SMS'a powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia
- wysyłając SMS'a należy być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
- w wysyłanym SMS'ie należy napisać niezbędne informacje,
- po wysłaniu SMS'a należy czekać na odpowiedź zwrotną z Centrum Powiadamiania Ratunkowego o przyjęciu zgłoszenia, lub SMS'a z dodatkowymi pytaniami,
- jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112" poprzez wysłanie kolejnego SMS'a,
- należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator chciał wysłać SMS'a w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.
ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO „728 112 112" PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE:
Podczas zgłaszania (wysłania sms'a) na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego w wiadomości należy:
1. Być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
2. Napisać na początku SMS'a:
- jestem osobą niesłyszącą,
- podać adres zdarzenia. Powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu lub mieszkania. Należy również podać numer klatki w bloku oraz piętro na którym doszło do zdarzenia.
- napisać: co się stało (krótka informacja),
- podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli ktoś poza osobą zgłaszającą)wskazać ewentualnie która służba jest potrzebna,
- podać swoje imię i nazwisko.
3. Czekać na zwrotnego SMS'a z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia.
4. Czekać na służbę ratunkową w zgłoszonym i bezpiecznym miejscu.
CZEGO MOŻESZ SPODZIEWAĆ SIĘ WYSYŁAJĄC SMS'A DO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO (CPR)?
Co zrobi operator odbierający alarmowe zgłoszenie SMS'owe?
- wyśle zwrotnego SMS'a potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia,
- wstępnie dokona oceny sytuacji i weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
- poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji – najlepiej ulicę, numer domu, miejscowość,
- w razie potrzeby wyśle SMS'a z prośbą o doprecyzowanie informacji.
CO ZGŁASZAMY NA NUMER ALARMOWY „112"
- pożary,
- wypadki drogowe,
- kradzieże,
- włamania,
- w przypadku użycia przemocy,
- nagłe omdlenia i utratę świadomości, poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
- przypadki porażenia prądem, rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
KIEDY NIE NALEŻY WYSYŁAĆ SMS’A DO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO?
- zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
- w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
- w celu sprawdzenia czy numer „728 112 112” naprawdę działa,
- w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
- w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
- w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
- w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
- w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
- w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
- w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
Opracowanie: MUW w Krakowie.
Zdjęcia/filmy: MUW w Krakowie.