Fotowoltaika - obowiązek zgłoszenia do PSP
Podstawa prawna obowiązku zgłoszenia wykonanej instalacji do PSP:
- Zgodnie z Art. 29 ust. 4 pkt 3c Ustawy Prawo Budowlane, do urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW stosuje się obowiązek uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, projektu tych urządzeń oraz zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w Art. 56 ust. 1a.
Uzgodnienie projektu:
- Z kim: z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych (wykaz rzeczoznawców poniżej).
- Zakres uzgodnienia: ocena zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.
- Zakres i forma projektu: nieokreślone przepisami, analogicznie, jak w przypadku projektów urządzeń przeciwpożarowych – rzeczoznawca uzgadnia projekty zawierające wszystkie rozwiązania, które zapewniają spełnienie wymagań podstawowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego.
- Sposób dokonywania uzgodnień: nieokreślony przepisami, analogicznie, jak w przypadku projektów urządzeń przeciwpożarowych (przepisy nie zabraniają stosowania zasad analogicznych, jak w przypadku projektu budowlanego).
Zawiadomienie organów PSP:
- Obowiązek: zawiadomienie o zakończeniu robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW i nie większej niż 50 kW i zamiarze przystąpienia do jej użytkowania.
- Kto: inwestor.
- Kogo: właściwego dla miejsca lokalizacji inwestycji komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej. W przypadku powiatu sanockiego jest to Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sanoku.
- Forma: pisemna lub dokument elektroniczny; zakres i forma samego dokumentu nieokreślone szczegółowo przepisami, analogicznie, jak w przypadku zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego. Poniżej znajduje się wzór zgłoszenia do KP PSP w Sanoku z którego można korzystać. Zgłoszenie należy:
- dostarczyć osobiście do Komendy lub,
- przesłać pocztą na adres Komendy lub,
- przesłać pocztą e-mail na adres: kpsanok@podkarpacie.straz.pl lub
- przesłać pocztą elektroniczną ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/myportal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/skargi-wnioski-zapytania-do-urzedu/9y6bh88jh
- Cel: pozyskanie przez PSP informacji na potrzeby przygotowania do prowadzenia działań ratowniczych oraz realizacji zadań w obszarze kontrolno-rozpoznawczym
- Treść: zawiadomienie powinno zawierać szczegółowe informacje o lokalizacji urządzenia fotowoltaicznego i terminie rozpoczęcia jego użytkowania oraz z punktu widzenia potrzeb związanych z planowaniem i prowadzeniem działań ratowniczych w obiektach lub na terenach z urządzeniami fotowoltaicznymi co do zasady informacje w zakresie przygotowania obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, w szczególności:
- plan urządzenia fotowoltaicznego dla ekip ratowniczych,
- opis wyposażenia w przeciwpożarowy wyłącznik prądu lub innych rozwiązań przeznaczonych do wykorzystania przez ekipy ratownicze w celu odłączenia zasilania elektrycznego,
- informacje o oznaczeniu obiektu (instalacji) znakiem bezpieczeństwa.
Opracowanie: KP PSP Sanok (na podstawie materiałów KG PSP)
Materiały
Zawiadomienie o wykonaniu instalacji fotowoltaicznejZawiadomienie_o_instalacji_PV_-_KP_PSP_Sanok.docx 0.02MB Wykaz rzeczoznawców ds. ochrony przeciwpożarowej
Wykaz_rzeczoznawców_03022021.pdf 0.66MB