W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wydział Operacyjny i Przeciwdziałania Zagrożeniom

 tel. 85 722 99 10, 47 711 84 20, MSW 711 84 20

Paweł J. Gieniusz

st. kpt. mgr inż.  PAWEŁ J. GIENIUSZ – Naczelnik Wydziału

(Stanowisko pracy ds. operacyjno - szkoleniowych, nadzór nad Stanowiskiem Kierowania KP PSP Sokółka)


Paweł Chudecki

mł. bryg. mgr inż.  PAWEŁ CHUDECKI – Starszy Specjalista

(Stanowisko pracy ds. kontrolno - rozpoznawczych, prowadzenie spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa informcji)


Do zadań Wydziału Operacyjnego i Przeciwdziałania Zagrożeniom należą w szczególności:

  1. Zadania operacyjno – szkoleniowe:
  1. planowanie, ewidencjonowanie i rozliczanie czasu służby dyżurnych stanowiska kierowania komendanta powiatowego PSP w Sokółce,
  2. analizowanie stanu wyposażenia jednostek KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
  3. współpraca w zakresie szkoleń na potrzeby OSP na obszarze powiatu,
  4. organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
  5. analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych,
  6. opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,
  7. przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb,
  8. koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi  w działania ratownicze na obszarze powiatu,
  9. przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych,
  10. zapewnienie funkcjonowania Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzętu urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z  Stanowiskiem Kierowania Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP,
  11. sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
  12. współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
  13. przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych,
  14. nadzorowanie gotowości operacyjnej podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjno – technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie,
  15. przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych,
  16. przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,
  17. koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG,
  18. prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG na obszarze działania,
  19. bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych,
  20. zadania z zakresu nadzorowania gotowości operacyjnej oraz przeprowadzania inspekcji         gotowości operacyjnej JRG realizuje zastępca komendanta powiatowego.
  21. organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
  22.  nadzór nad obsługą urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
  23.  nadzór nad poprawnością i aktualnością danych w systemie SWD na poziomie komendy powiatowej, współpraca z użytkownikami merytorycznymi w celu aktualności danych.
  24. organizację i porządek pełnienia służby oficera operacyjnego powiatu sokólskiego oraz tworzenia grupy operacyjnej określają ramowe zasady pełnienia służby oficera wydane w oparciu o decyzję Komendanta Wojewódzkiego PSP w sprawie ramowych zasad pełnienia służby oficera operacyjnego województwa i oficera operacyjnego powiatu.
  25. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG na obszarze powiatu planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i KSRG na obszarze powiatu;

 

  1. Zadania przeciwdziałania zagrożeniom:
  1. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych,
  2. współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami
    w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
  3. inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu,
  4. opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych
    i innych miejscowych zagrożeń,
  5. opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
  6. opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych,
  7. analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się,
  8. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania  i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
  9. rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
  10. przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
  11. przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów,
  12. wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska,
  13. wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno – budowlanych
    o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego,
  14. nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej,
  15. opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym,
  16. nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową,
  17. prowadzenie spraw związanych z monitoringiem pożarowym,
  18. załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych.

 

  1. Zadania z zakresu spraw obronnych:
  1. prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej,
  2. koordynowanie realizacji zadań obronnych.

 

  1. Zadania z zakresu ochrony informacji niejawnych:
  1. pełnienie funkcji pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, w tym:
  • zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,
  • zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
  • zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,
  • kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
  • opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji,
  • prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,
  • prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
  • prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, obejmującego wyłącznie:
  1. imię i nazwisko,
  2. numer PESEL,
  3. imię ojca,
  4. datę i miejsce urodzenia,
  5. adres miejsca zamieszkania lub pobytu,
  6. określenie dokumentu kończącego procedurę, datę jego wydania oraz numer,
  • przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji, danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu - zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.

 

  1. Zadania z zakresu ochrony danych osobowych:
  1. nadzór nad zapewnieniem środków organizacyjno - technicznych umożliwiających wykazanie zastosowanych narzędzi w celu organizacji procesu przestrzegania ochrony danych osobowych w jednostce organizacyjnej PSP,
  2. opracowanie analizy ryzyka naruszenia praw i wolności osób fizycznych oraz uwzględnienie wyników analizy w stosowanych zabezpieczeniach i procedurach,
  3. nadzór nad wdrażaniem właściwych środków technicznych i organizacyjnych zapewniających odpowiedni poziom  bezpieczeństwa danych osobowych,
  4. prowadzenie Rejestru Czynności Przetwarzania Danych Osobowych Administratora oraz innych rejestrów określonych w przepisach i procedurach wspierających wykonywanie zadań ochrony danych osobowych,
  5. prowadzenie Rejestru Kategorii Czynności Przetwarzania Danych Osobowych w przypadku przetwarzania powierzonych danych osobowych,
  6. współpraca z inspektorem ochrony danych,
  7. organizacja, prowadzenie i monitorowanie szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych,
  8. nadzór nad realizacją procesu nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
  9. podejmowanie stosownych działań, zgodnie z przepisami i procedurami w sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych,
  10. dokonywanie okresowych przeglądów i uaktualnień procedur dokumentacji wewnętrznej dotyczącej ochrony danych osobowych,
  11. uwzględnianie ochrony danych osobowych w fazie projektowania oraz wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby domyślnie były przetwarzane tylko dane niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania,
  12. zapewnienie, aby w jednostce organizacyjnej PSP przetwarzane dane osobowe, były adekwatne do każdego konkretnego celu przetwarzania,
  13. współpraca na żądanie z organem nadzorczym w ramach wykonywania przez niego swoich zadań,
  14. zapewnianie realizacji praw osób, których dane dotyczą,
  15. przeprowadzanie w zależności od potrzeb audytów w zakresie ochrony danych osobowych.
  16. prowadzenie spraw z zakresu odpowiedzialności dyscyplinarnej,
  17. prowadzenie i stała aktualizacja bazy danych strażaków i pracowników cywilnych pełniących służbę/ świadczących pracę w komendzie powiatowej,
  18. prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej

 

  1. Zadania z zakresu bezpieczeństwa informacji:
  1. nadzór nad wdrożeniem Polityki Bezpieczeństwa Informacji w jednostce,
  2. stała aktualizacja Polityki Bezpieczeństwa Informacji,
  3. koordynacja procesów zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa informacji,
  4. monitorowanie skuteczności stosowanych zabezpieczeń mających wpływ na bezpieczeństwo informacji,
  5. pomoc w zarządzaniu incydentami, zwłaszcza w odpowiednim reagowaniu, ograniczaniu skutków, zbieraniu dowodów i prowadzeniu postępowań wyjaśniających,
  6. organizacja przedsięwzięć pogłębiania świadomości w zakresie bezpieczeństwa wśród personelu,
  7. koordynacja działań korygujących i zapobiegawczych dotyczących zarządzania bezpieczeństwem.
{"register":{"columns":[]}}