Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych
mł. kpt. mgr inż. Marcin Lorens
Specjalista
tel. 95 755 0065
marcin.lorens@straz.sulecin.pl
asp. Waldemar Gąsiorek
Starszy inspektor sztabowy
tel. 95 755 1430
waldemar.gasiorek@straz.sulecin.pl
Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego
lp | stopień | imię nazwisko | stanowisko |
1. | st. kpt. | mgr Sławomir Żyłuk | Dyżurny Operacyjny |
2. | st. kpt. | mgr Magdalena Małecka | Dyżurny Operacyjny |
3. | asp. | inż. Mariusz Szabat | Starszy Dyżurny Stanowiska Kierowania |
4. | st. ogn. | Janusz Niewiadomski | Dyżurny Stanowiska Kierowania |
5. | mł. asp. | mgr Izabela Waszkiewicz | Dyżurny Stanowiska Kierowania |
Do zadań wydziału operacyjno, kontrolno – rozpoznawczego należy w szczególności:
- W zakresie spraw operacyjnych:
1) analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
2) opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
3) przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
4) koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
5) przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
6) analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo – gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
7) zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa;
8) sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
9) współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
10) przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
11) nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno – technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
12) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jrg oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
13) przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
14) koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g;
15) prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania;
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową,
17) bieżące informowanie oficera prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych.
- W zakresie spraw kontrolno – rozpoznawczych:
1) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
2) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej;
3) opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
4) współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
5) inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
6) opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
7) opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
8) analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się,
9) opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
10) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
11) rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
12) przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
13) przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
14) wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
15) wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego.
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą. ”
- W zakresie spraw szkoleniowych:
1) planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i ksr-g na obszarze powiatu;
2) organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
3) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu;
4) organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
- W zakresie informatyki:
1) nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej;
2) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
3) planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych;
4) wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
5) administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
- W zakresie łączności:
1) zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
1) planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
2) nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
3) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
4) analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej;
5) koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krs-g na obszarze działania komendy powiatowej;
6) planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności;
7) sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności.
- W zakresie BHP:
1) prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
3) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
4) przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
5) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
7) uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
- Pierwsza publikacja:
- 20.11.2020 15:46 asp. Mariusz Szabat
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- asp. Szabat Mariusz
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 16.0 | 20.11.2024 13:42 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 15.0 | 19.07.2024 18:20 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 14.0 | 19.07.2024 17:39 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 13.0 | 19.07.2024 17:37 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 12.0 | 19.07.2024 17:29 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 11.0 | 19.07.2024 17:03 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 10.0 | 30.11.2023 17:00 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 9.0 | 30.11.2023 16:59 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 8.0 | 30.11.2023 16:00 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 7.0 | 30.11.2023 15:58 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 6.0 | 03.06.2022 09:46 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 5.0 | 03.01.2022 14:10 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 4.0 | 16.11.2021 11:25 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 3.0 | 30.07.2021 11:05 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 2.0 | 30.07.2021 11:03 asp. Mariusz Szabat |
Wydział ds. operacyjno, kontrolno - rozpoznawczych | 1.0 | 20.11.2020 15:46 asp. Mariusz Szabat |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP